Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020633 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 38 | Četnost znaků práce s cílem na 1� a 2� stupni (v %)96,877,567,932,641,469,098,181,065,445,929,074,20102030405060708090100Hodina m la cílěU itel doká e uvést význam metodčžpro dosa ení cíležZ ejmost cíle ák mřž ůN kte í áci zhodnotili s u itelem hodinuěř žčHodina byla u itelem zhodnocenačformáln nebo v becěůZnaky práce s cílem1. stupeň2. stupeňZnaky dokládající plánování, promýšlení obsahu hodin apod. patří spíše k častějším činnostem souvisejícím s výukou. Zásadnějším problémem je nízká míra vyhodnocování efektivity hodiny a výše uvedené sledování pokroku žáků v ho-dinách, které mají zásadní vliv na dosahované výsledky vzdělávání. Například v průběhu vzdělávací dráhy klesá podíl hodin, ve kterých byl stanoven cíl na základě identifikovaných znalostí a dovedností žáků (z 62 % v první až třetí třídě až na 45 % v osmé a deváté třídě). Důsledkem je postupně se snižující podíl žáků, kteří dosahují očekávaných znalostí a dovedností, a také snižování motivace žáků v důsledku nepochopení probíraného vzdělávacího obsahu.V druhém kritériu je hodnoceno, zda pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro na-plnění stanovených cílů. Z celkového posouzení plyne, že minimálně v jedné třetině škol výrazná skupina pedagogů organizuje výuku s podstatnými nedostatky.V hospitacích jsou sledovány znaky kvalitní organizace výuky (zda je hodina dobře organizována, zda není jednotvár-ná vzhledem k činnostem žáků, zda jsou zapojeni všichni žáci, zda jsou aktivní a zda tempo hodiny odpovídá tempu žáků). Průměrná četnost kvalitativních znaků ve sledovaných hodinách patří mezi vyšší a činí 70 %. Mezi prvním a druhým stupněm je v četnosti těchto znaků nejvýraznější rozdíl 13 p. b. ve prospěch vyššího výskytu na prvním stupni. Na četnost znaků v hodinách má mírný vliv počet přítomných žáků ve třídě, což dokládá očekávaný význam využívání dělení ve výuce některých předmětů pro kvalitu organizace hodiny.GRAF 39 | Četnost znaků kvalitní organizace výuky podle počtu přítomných žáků (v %)74,170,169,769,268,167,101020304050607080mén ne 12ěžpr m rů ě12 a 16ž17 a 20ž21 a 25ž26 a více