Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020623 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 36 | Četnost znaků kvalitní práce s obsahem (v %)0102030405060701. stupeň2. stupeňpr m r daného stupnů ěěČeský jazyk a literaturaAnglický jazykMatematika58,252,558,353,958,054,158,347,8Důvodem nižší četnosti znaků je především téměř o polovinu méně častý výskyt sledování dosahovaného pokroku u jednotlivých žáků a o čtvrtinu méně časté využívání hodin k rozvíjení postojových cílů. Nižší výskyt obou znaků je dokladem nižšího zaměření na reálné dosahování vzdělávacích pokroků u žáků a nižší zaměření na celkový rozvoj žáků. Výrazný rozdíl mezi prvním a druhým stupněm je například ve výuce matematiky (zhruba o jednu pětinu nižší výskyt znaků kvalitní práce s obsahem). Kromě výše uvedených dvou znaků, které jsou dominantní příčinou rozdílu mezi prvním a druhým stupněm, se v případě matematiky jedná i o výrazně méně časté využívání znalostí a dovedností v reálných situacích. Určité odtržení obsahu vzdělávání od reálného světa žáků výrazně snižuje efektivitu vzdělávání zvláště žáků bez výkonové motivace. Vyšší zastoupení sledovaných znaků je v hodinách předmětů Člověk a jeho svět, Přírodopis a Výchova k občanství. Naopak překvapivě nízké je v předmětu Člověk a svět práce. GRAF 37 | Četnost znaků kvalitní práce s obsahem v některých předmětech (v %)010203040506070Člov k a jeho sv těěČlov k a sv t práce (1. stupe )ěěňVýchova k ob anstvíčP írodopisřČlov k a sv t práce (2. stupe )ěěň62,254,557,456,349,8Druhou skupinou znaků dokládajících úroveň plánování výuky jsou znaky kvalitní práce se vzdělávacím cílem (zda je cíl hodiny žákům zřejmý, z čeho cíl vyplývá, zda je na závěr hodina vzhledem k cíli vyhodnocena a zda cíli odpovídají zvolené metody a formy). Průměrné zastoupení znaků dokládajících práci s cíli je oproti ostatním znakům nejpočetněj-ší, ale i přesto je v hodinách jen v 72 %. Častěji se opět znaky vyskytují v hodinách aprobovaných pedagogů (o 6 p. b.). Častější jsou také ve výuce na prvním stupni. Jednou z hlavních příčin rozdílu mezi prvním a druhým stupněm je častější zhodnocení hodiny pedagogem a některými žáky s ohledem na zvolený cíl a její obsah. Rozdíly v četnosti znaků mezi jednotlivými předměty nejsou výraznější. Mírně vybočuje s nižší četností uvedených znaků matematika, zeměpis, fyzika a člověk a svět práce.