Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020613 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 35 | Četnost hodnocení a poskytování zpětné vazby učitelům – podíl učitelů (v %)56,957,546,547,453,533,823,715,632,128,317,319,320,028,032,520,36,96,611,112,812,919,416,524,34,17,525,120,613,718,827,339,8010203040506070ředitel školyzástupce editele školyřvedoucí metodického orgánupracovník školního poradenského pracovištěu iteléčžácizákonní zástupciexterní odborníknikdymén ne jednou ro něžč ějednou ro nč ěvícekrát za rokV činnosti metodických orgánů škol (metodická sdružení, předmětové komise) převažuje nadále jen činnost organizač-ního charakteru, jako je plánování a organizace školních akcí, nákup učebnic a pomůcek apod. Mírně se zvýšil podíl škol, ve kterých metodické orgány projednávají vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Efektivním využíváním vyučovacích metod a forem, vyhledáváním nadaných žáků, mezipředmětové koordinaci, analýze výsled-ků vzdělávání a přijímání účinných opatření ke zlepšení se věnují spíše okrajově. Z uvedeného vyplývá, že potenciál metodických orgánů nevyužívá vedení škol efektivně.3.2 Průběh základního vzdělávání3.2.1 Kvalita vzdělávacího procesuHodnocení kvality vzdělávacího procesu je založeno na hodnocení zhlédnutých hodin (hospitací), posouzení průběhu vzdělávání na základě rozhovorů s učiteli i vedením školy a hodnocením dalších jevů pozorovatelných ve škole (vý-sledků prací žáků, učební atmosféry apod.).Hodnoceno je, jakým způsobem a zda vůbec pedagogové systematicky promýšlejí a připravují výuku v souladu s vě-domostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků. Z celkového posouzení plyne, že na minimálně jedné pětině škol je podstatná část pedagogů, kteří plánují výuku v roz-poru s kvalitou uvedenou v tomto kritériu.Úroveň plánování dokládají pozorované znaky kvalitní práce s obsahem (jako jsou rozvoj znalostí nebo dovedností, případně postojů; věkově odpovídající obsah výuky, příklady využívání znalostí a dovedností v reálných situacích, ověřování znalostí nebo dovedností v hodině a sledování dosahovaného pokroku jednotlivých žáků). Uvedené znaky jsou v hodinách zastoupeny jen v 55 %. Častěji tomu tak je u pedagogů s aprobací (o 4 p. b.), než u pedagogů sice kvalifikovaných, ale bez aprobace. Vyšší zastoupení je také v hodinách na prvním stupni.