Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020583 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍzůstalo další vzdělávání v oblasti ICT (pouze 16,2 % učitelů). Podcenění potřeby digitálních dovedností se negativně projevilo ve specifické situaci ve druhém pololetí školního roku. Při neúčasti žáků ve školách v souvislosti s covi-dem-19 se v plné míře ukázaly nízké kompetence mnoha učitelů pro práci s digitálními technologiemi. Část učitelů se sice mohla spolehnout na své dosavadní zkušenosti, ale téměř polovina pociťovala potřebu podpory. GRAF 32 | Ochota učitelů využívat digitální technologie podle názoru vedení škol (podíl ředitelů škol v %)0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %I. st. ZŠII. st. ZŠv tšina u itel chceěčůa nepot ebujeřdalší podporuv tšina u itel chce,ěčůale pot ebuje podporuřmezi u iteli jsoučvýrazné rozdílyv tšina u itel spíšeěčůvnímá problemati nostčjináJiný pohled na personální situaci v základních školách nabízí zjištění z mezinárodního šetření TALIS. Při pohledu na oblast mobility učitelů se ukazuje, že 10 % českých učitelů by rádo přešlo na jinou školu, pokud by to bylo možné (průměr OECD 20 %). V průměru zemí OECD lze říci, že učitelé, kteří by rádi přešli na jinou školu, se vyznačují tím, že jsou v zaměstnání méně spokojeni a učitelství pro ně nebylo první kariérní volbou. Ve srovnání s jejich kolegy, kteří neuvažují o přechodu na jinou školu, se jedná o učitele mladší a s kratší pracovní zkušeností v dané škole. O změně školy častěji uvažují učitelé, kteří vyučují třídy s vyšším podílem znevýhodněných žáků, žáků s horšími studijními výsledky a žáků s problémovým chováním.GRAF 33 | Pracovní podmínky, mobilita a riziko odchodu učitelů z profese (v %)Odchod učitelů z profese je dalším faktorem spojeným s mobilitou učitelů. Může ovlivnit výsledky žáků negativním dopadem na školní klima a implementaci kurikula. Může také představovat značné finanční náklady pro vzdělávací systém, neboť vede k potřebě nahradit kvalifikované učitele v dotčených školách. Jako zástupný indikátor pro riziko