Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020563 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍ3�1�4�2 Učitelé základních školZajistit kvalifikované a odborně zdatné pedagogy je pro některé ředitele obtížné. Pokračuje negativní trend snižování kvalifikovanosti, od minulého školního roku došlo k poklesu z 93,2 % na 92,1 %. Tato skutečnost se mimo jiné nega-tivně projevila v klesajícím počtu pedagogů, kteří komplexněji a systematicky promýšlejí a připravují svoji výuku na výborné úrovni. Největší problémy v zajištění pedagogů měli ředitelé v Karlovarském, Středočeském, Ústeckém kraji a v Praze. Naopak zajistit nejvyšší kvalifikovanost se stabilně daří v Jihočeském, Zlínském, Moravskoslezském kraji a na Vysočině. Obdobně nepříznivá situace je i v tom, do jaké míry je výuka vedená aprobovanými a neaprobovanými pedagogy. Vysoká míra neaprobovanosti má řadu negativních dopadů. Například skutečnost, že výuka informačních a telekomu-nikačních technologií byla vedena pouze ze 41,3 % aprobovanými pedagogy, se projevila v nižší míře digitální gra-motnosti některých žáků a v jejich nedostatečných dovednostech pro zapojení do on-line výuky v období distančního vzdělávání.TABULKA 38 | Předměty, ve kterých není výuka vedena pouze aprobovanými učiteli – podíl škol (v %)PředmětPodílVýtvarná výchova59,9Informační a komunikační technologie58,7Cizí jazyk56,0Tělesná výchova44,0Hudební výchova43,3Člověk a jeho svět (prvouka, přírodověda, vlastivěda, výchova ke zdraví)40,4Fyzika38,0Matematika35,3Výchova k občanství32,9Zeměpis27,9Český jazyk26,4Dějepis22,6Chemie20,2Přírodopis17,5Důležitý aspekt personálních podmínek, který se také nedaří zvrátit, je stále přetrvávající vysoký průměrný věk učitelů v navštívených školách. Tento negativní trend bohužel nadále pokračuje, průměrný věk učitelů v hodnocených školách se zvyšuje. GRAF 30 | Věková struktura učitelů (v %)10,821,031,928,87,405101520253035do 30 let31–39 let40–49 let50–59 let60 a více letDůvodem zvyšujícího se věku učitelů a současně významným rizikem je nízký zájem o povolání učitele. Ve školách chybí mladí učitelé, pouze čtvrtina učitelů v základních školách má praxi kratší než 10 let.