Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020543 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 36 | Další vzdělávání ředitelů základních škol – podíl ředitelů (v %)OblastPodílŘízení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)64,3Organizační řízení školy58,1Ekonomická a finanční oblast56,1Legislativní oblast (právní předpisy)77,9Vlastní manažerské dovednosti (time management, řízení procesů)34,0Rozvoj lidských zdrojů (koučing, osobnostní rozvoj)35,2Personalistika (získávání pedagogických pracovníků)11,2Vědomosti a znalosti v předmětech, které vyučuji32,5Metody a formy výuky, pedagogické kompetence36,5Podpora rozvoje gramotností a klíčových kompetencí26,3Individualizace vzdělávání, pedagogická diagnostika16,9Chování žáků a vedení třídy20,3Prevence a projevy rizikového chování žáků29,3Bezpečnost a ochrana zdraví36,0Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metody, formy, podpora)37,5Společné vzdělávání (právní aspekty, úprava ŠVP apod.)20,3Výuka v multikulturním nebo vícejazyčném prostředí4,2Dovednosti v oblasti ICT18,4Dovednosti v oblasti cizích jazyků14,9Zájmové a neformální vzdělávání5,7Výchovné poradenství (vč. kariérového)7,4Spolupráce se zákonnými zástupci žáků18,6Jiná oblast8,9TABULKA 37 | Nejvýznamnější změny v tématech DVPP ředitelů ZŠ za posledních 5 let – podíl ředitelů (v %)Oblast2015/20162016/20172017/20182018/20192019/2020TrendŘízení pedagogického procesu (pedagogické vedení školy)49,349,349,452,964,3+Ekonomická a finanční oblast40,340,439,343,356,1+Vlastní manažerské dovednosti (time management, řízení procesů)44,440,940,529,934,0-Bezpečnost a ochrana zdraví46,949,343,940,836,0-Dovednosti v oblasti ICT49,332,422,815,518,4-ČŠI při inspekční činnosti doporučuje ředitelům, aby tam, kde je to možné, delegovali některé kompetence na další pedagogy. Vzhledem k tomu, že ve vzdělávacím systému působí vysoký počet malých a neúplných ZŠ, kde možnost delegování je omezená, klesá jen pomalu podíl těch ředitelů, kteří ve škole nezastávají žádné další souběžné pozice (30,6 %). Nejčastěji působí ředitelé škol jako koordinátoři ŠVP, třídní učitelé a výchovní poradci. Tyto skutečnosti a vysoká časová náročnost práce mohou být příčinou nízkého zájmu pedagogů o funkci ředitele školy.