Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020523 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 33 | Hodnocení prostorových a materiálních podmínek z hlediska naplňování ŠVP – podíl škol (v %)Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPPodílRozhodně ano72,1Spíše ano26,0Spíše ne1,8Rozhodně ne0,0TABULKA 34 | Oblasti, v nichž prostorové a materiální podmínky neumožňují vzdělávání podle ŠVP v plném rozsahu – podíl škol (v %)OblastiPodílBudova2,3Běžné učebny2,5Odborné učebny, laboratoře12,7Vybavení ICT4,3Pomůcky2,3Tělocvična, hřiště, sportoviště užívaná školou16,0Školní dvůr, zahrada5,9Školní dílny6,4Jiné1,4Sami ředitelé uvádějí potřebu dalšího zlepšení materiálních pomůcek investicí zejména do odborných učeben, labo-ratoří, hřišť. Opakovaně zaznívá potřeba investovat do stavu budovy. Velkým paradoxem je, že se již třetím rokem řediteli snižuje deklarovaná potřeba na vybavení v oblasti ICT (z 60 % v roce 2017/2018 na 30 % v roce 2019/2020). Realita v době fyzické nepřítomnosti žáků ve třídách v důsledku mimořádných opatření však ukázala, že tato potřeba je naopak značná. Velmi dobře byli na tuto situaci připraveni pouze ti ředitelé, kteří se již dříve systematicky věnovali zajištění digitálních technologií, často ve spolupráci se zřizovatelem.TABULKA 35 | Potřeba investic pro zlepšení materiálních podmínek ZŠ – podíl škol (v %)OblastiPodílBudova/budovy41,8Běžné učebny19,3Odborné učebny, laboratoře30,4Společné prostory (chodby, šatny, ostatní místnosti)16,6Tělocvična, hřiště, sportoviště užívaná školou40,0Dvůr, školní zahrada25,6ICT30,0Bezbariérové prostředí (přístup do budovy, madla na WC, vodicí lišty apod.)13,1Sociální zařízení15,3Zázemí učitelů (kabinety, sborovna)24,3Prostory školní družiny / školního klubu20,6Vyučovací pomůcky10,9Jiné oblasti4,6Úkolem vedení školy je nejen usilovat o optimální materiální podmínky, ale zároveň pravidelně vyhodnocovat jejich účelné využívání. Důležitým faktorem z hlediska kvality vzdělávání je efektivita využívání těchto prostředků. Vy-skytují se situace, kdy školy mají kvalitně vybavené odborné učebny a pomůcky, ale žáci s nimi příliš nepracují. Ve školním roce 2019/2020 využívali učitelé názorné učební pomůcky jen téměř v polovině hodin. Pokud byla využita didaktická technika, tak v jedné třetině hospitovaných hodin pouze učitelem, pouze některými žáky v 8,2 % a všemi žáky v 8,7 %. V efektivním zapojení učebních pomůcek a didaktické techniky do výuky školy vykazují trvalé rezervy.Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků v základních školách patří dlouhodobě mezi klíčové priority hodnocení ČŠI. Po výrazném navýšení podílu škol, ve kterých ČŠI zaznamenala porušení právních předpisů v oblasti bezpečnosti prostor školy mezi školními lety 2016/2017 a 2017/2018, dochází nyní meziročně ke snížení (z 9,9 % na 8 %). K pro-storám se sníženou mírou bezpečnosti se nejčastěji řadí dvůr a zahrada, následují tělocvičny, hřiště a další sportoviště užívaná školou, dále pak společné prostory (chodby, šatny a společné místnosti).