Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020513 | ZáKLADNÍ VZDěLáVáNÍ3.1 Podmínky základního vzdělávání3.1.1 Školy a žáci v základním vzděláváníVe školním roce 2019/2020 vzniklo 20 nových základních škol, z toho 18 škol soukromého zřizovatele. Jako důvod vzniku udávají ředitelé nejčastěji uplatnění záměru zřizovatele poskytnout rodičům žáků konkurenční nabídku vzdělá-vání a školských služeb ke stávající nabídce veřejného sektoru. Dalším častým důvodem je zájem rodičů o alternativní vzdělávací přístup. Pokračuje trend snižování počtu speciálních škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, podíl žáků, který se v nich vzdělává, však zůstává stejný – na úrovni 2,4 %. Meziročně se mírně snížil také podíl škol se speciálními třídami nebo třídami zřízenými podle § 16 odst. 9 školského zákona (z 12,2 % na 11,4 %). Podíl církevních škol je stabilní. Stabilní zůstává i podíl malých škol, tj. ZŠ do 150 žáků.TABULKA 31 | Školy v základním vzděláváníSledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)Základní školy2017/20182018/20192019/2020Počet škol celkem4 1554 1724 192z toho počet škol pro žáky se SVP332329321Podíl soukromých škol (v %)4,75,25,7Podíl církevních škol (v %)1,11,11,1Podíl malých škol (ZŠ do 150 žáků)51,55151Počet tříd46 02346 77448 117Pokračuje trend snižování počtu žáků na prvním stupni, a tudíž mírně klesl i průměrný počet žáků na jednu třídu (19,4). Tento pokles v posledních třech letech je zapříčiněn především nižšími počty žáků přicházejících do prvního ročníku. Meziroční pokles přicházejících žáků do prvního ročníku se však zmírňuje – mezi školními léty 2017/2018 a 2018/2019 představoval tento pokles 3 831 žáka, mezi školními léty 2018/2019 a 2019/2020 již jen 1 456 žáků. S narůstajícím počtem žáků druhého stupně také roste i počet tříd. Průměrný počet žáků na jednu třídu druhého stupně tedy nevzrůstá, ale zůstává stejný (20,4).Podíl žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách se v průběhu posledních tří let navýšil z 11,6 % na 14 % ve školním roce 2019/2020. Z těchto žáků představují naprostou většinu žáci se zdravotním postižením a/nebo se zdravotním znevýhodněním. Žáci se znevýhodněním souvisejícím s kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami představovali 1,7 %, žáci mimořádně nadaní jen 0,1 %. Tyto údaje však poukazují především na skutečnost, že identifikace a diagnostika žáků s nadáním i žáků znevýhodněných socioekonomickým statutem je stále problematická a nedostačující. V meziročním srovnání se příliš nemění podíl žáků s lehkým mentálním postižením (1,3 % ve školním roce 2019/2020 oproti 1,2 % v roce 2018/2019). Tito žáci se stále více vzdělávají v běžných třídách základních škol a snižuje se jejich podíl ve speciálních třídách (ze 76,2 % na 74,7 %).Přibývá také žáků cizinců, celkem jich bylo v hodnoceném školním roce vykázáno 26 527. Ve více než třech čtvrtinách se opět jedná o žáky cizí státní příslušnosti s trvalým pobytem na území ČR. V regionálním členění představují opako-vaně nejvyšší podíl žáci z evropských zemí, avšak mimo EU, žáci ze zemí EU představují druhou nejpočetnější skupinu.TABULKA 32 | Žáci v základním vzděláváníSledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)Stav ve školním roce2017/20182018/20192019/2020Počet žáků v ZV celkem926 108940 928952 946Počet žáků na 1. stupni ZŠ575 699573 442563 346Počet žáků na 2. stupni ZŠ350 409367 486389 600Podíl žáků se zdravotním postižením (v %)10,310,811,6Podíl cizinců v ZV (v %)2,42,62,83.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v základním vzděláváníProstorové a materiální podmínky jsou ve většině škol na dobré úrovni a umožňují naplňování ŠVP. Pokud školy ne-mohly v plném rozsahu zajistit tyto podmínky pro vzdělávání, bylo to obdobně jako v minulém školním roce zejména z důvodu chybějícího či nedostatečného tělovýchovného vybavení (tělocvična, hřiště, sportoviště užívaná školou) nebo ve vybavení odborných učeben a laboratoří.