Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020482 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍDoporučení pro zřizovatele ■Spolupracovat se školou při vyhledávání rodin, které dlouhodobě nezapojují děti do předškolního vzdě-lávání, a na volbě strategií pro komunikaci s nimi. Hledat cesty k propojení se sociálními službami. ■Pružně reagovat na demografický vývoj, pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání včas zajistit do-statečnou kapacitu. Pokud je to možné, vytvářet podmínky pro zařazování dětí mladších tří let do samo-statných tříd. ■U absolventů soukromých středních škol zabezpečit jejich odpovídající znalosti v oblasti pedagogiky, psychologie včetně metod a forem pedagogické práce. ■Poskytnout finanční podporu na materiální vybavení tříd, ve kterých se budou vzdělávat děti mladší tří let. ■Vést pravidelný dialog se školou o koncepčních záměrech a strategiích k jejich naplňování, způsobech a výsledcích vlastního hodnocení a přijímaných opatřeních ke zvyšování kvality vzdělávání i celkové činnosti školy. Důsledně sledovat a vyhodnocovat, zda ředitel školy přijatá opatření pro zlepšení činnosti realizuje a zda jsou účinná. ■Důsledně sledovat, zda ředitel školy aktivně a efektivně pracuje s výstupy z inspekční činnosti, včetně sledování účinnosti opatření přijatých vedením školy ke zlepšování činnosti školy. ■Pro hodnocení školy zřizovatelem využívat Kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělává-ní v modifikaci pro předškolní vzdělávání. ■Omezovat povolování výjimky z počtu dětí na třídu pouze na nezbytně nutné případy a tím vytvářet optimální předpoklady pro zajištění individualizovaného předškolního vzdělávání.Doporučení na úrovni systému ■Důsledně se zaměřit na identifikaci příčin nízkého podílu dětí zapojených do předškolního vzdělávání a klesajícího podílu dětí v povinném předškolním vzdělávání. Ve spolupráci se zřizovateli, školami a ji-nými resorty hledat a realizovat efektivní opatření, která by situaci zlepšila. Zde je třeba mít na zřeteli, že situace okolí každé školy je odlišná a že tedy strategie pro zapojení ohrožených dětí nemohou být funkční, pokud jsou uplatněna plošně – bez ohledu na konkrétní situaci. ■Podpořit zřizovatele při vytváření nových kapacit pro mateřské školy. ■Navýšením finančních prostředků umožnit školám zajistit požadované specialisty (logopedy, speciální pedagogy, psychology). Zejména pro malé školy nastavit systém sdílených pozic. ■Realizovat opatření vedoucí ke snižování počtu dětí na třídu, případně na učitele. ■Důsledně metodicky řídit školská poradenská zařízení a sjednotit metodiku posuzování školní zralosti napříč jednotlivými kraji. Doporučení k odkladu školní docházky vydávat pouze na základě výsledků odborného posouzení školní zralosti, nikoliv na základě pouhého přání zákonných zástupců dítěte. ■Sjednotit praxi v oblasti vybírání finančních prostředků od zákonných zástupců dětí související s posky-tovaným vzděláváním a školskými službami. ■V rámcových vzdělávacích programech pro obory vzdělávání zaměřené na předškolní pedagogiku posílit význam a obsah odborných předmětů a pedagogické praxe, aby žáky důsledně vybavovaly dovednostmi potřebnými pro zvládnutí nároků souvisejících s individualizovaným pojetím předškolního vzdělávání. ■Poskytovat metodickou podporu a možnost dalšího vzdělávání ředitelům MŠ v oblasti pedagogického řízení školy a řízení zvyšování kvality pedagogických kompetencí učitelů. ■Pro prioritní oblasti zajišťovat podmínky pro kontinuální a kvalitní profesní rozvoj učitelů. Vyhodnotit a zefektivnit vzdělávací nabídku, např. v oblasti rozvoje dovedností učitelů podporovat, diagnostikovat a rozvíjet potenciál dětí, podporovat děti nadané a děti s OMJ. ■Metodicky vést zřizovatele ke sledování a hodnocení kvality práce ředitelů MŠ.