Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020472 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍDoporučení pro školy ■Snížený rozsah přímé pedagogické činnosti ředitele školy důsledně využívat k pedagogickému řízení školy. S ohledem na zodpovědnost ředitele školy za pedagogickou úroveň vzdělávání ve škole syste-23maticky, komplexně a objektivně její práci vyhodnocovat, z výsledků vyvozovat závěry a opatření ke zlepšování kvality její činnosti. ■Sebevzdělávání ředitelů více zaměřovat na oblast individualizace vzdělávání, efektivních vzdělávacích metod a forem a evaluačních postupů, pro zvýšení jejich dovednosti realizovat účinné hodnocení peda-gogického procesu a zkvalitňování jeho úrovně. ■Vlastní hodnocení školy propojovat s hodnocením ČŠI, aktivně a efektivně pracovat s výstupy z in-spekční činnosti, včetně elektronických reportů v systému InspIS DATA . Důsledně a systematicky 24přijímat adekvátní opatření k oblastem, které vyžadují zlepšení. ■V rámci odpovědnosti za zajištění odborné úrovně vzdělávání ve škole systematicky pracovat na roz-25voji a zlepšování pedagogických kompetencí všech jednotlivých pedagogů. Zabezpečit jejich účinnou metodickou podporu prostřednictvím systematické hospitační činnosti prováděné zejména vedením ško-ly. Poskytovat učitelům objektivní zpětnou vazbu o efektivitě a účinnosti uplatňovaných metod a forem, vést je k sebehodnocení a k vlastnímu řízenému profesnímu rozvoji. Iniciovat spolupráci mezi kolegy ve škole při vzájemném profesním rozvoji. ■Hledat nové cesty ke zkvalitňování vyhodnocování pedagogických kompetencí jednotlivých pedagogů (mentoring, stínování, videotrénink apod.) a zaměřit se na odstraňování dlouhodobých nedostatků v or-ganizaci vzdělávacího procesu (frontální vzdělávání, absence kooperace, experimentování apod.). ■Na základě systematického vyhodnocování úrovně pedagogických kompetencí jednotlivých učitelů ini-ciovat jejich cílené další vzdělávání a důsledné převádění získaných poznatků do pedagogické praxe. ■Důsledně se zaměřit na zkvalitnění pedagogické diagnostiky a využívání zjištěných informací pro pří-pravu individualizované vzdělávací nabídky podle potřeb, možností, schopností a zájmů dětí. V případě dětí, které plní povinné předškolní vzdělávání, včas identifikovat problémy ve školní zralosti a připrave-nosti. Účinnými individualizovanými postupy vyrovnávat nerovnoměrnosti v jejich vývoji a tím zlepšo-vat jejich připravenost pro vstup do základní školy, snižovat počet odkladů školní docházky a předcházet případné školní neúspěšnosti dětí. ■Důsledně informovat rodiče o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí. Pro efektivní zapojení rodičů do 26realizace individualizovaného vzdělávání dětí jasně stanovit mechanizmy v ŠVP PV. Vést s nimi prů-běžný dialog o prospívání dítěte, jeho rozvoji a učení i o nastavování společných vzdělávacích strategií. ■Zkvalitnit plánování na úrovni školy i na úrovni třídy. Důsledně pracovat se vzdělávacími cíli stano-venými RVP PV. K jejich plnění promýšlet pestrou vzdělávací nabídku podporující u dětí zejména ob-jevování, rozvoj aktivity, samostatnosti, tvořivosti a kompetencí k řešení problémů v souladu s jejich potřebami, možnostmi, schopnostmi a zájmy. ■Věnovat pozornost pobytu venku jako rovnocenné formě vzdělávání. Jeho obsah a vzdělávací nabídku plánovat a realizovat v návaznosti na dopolední činnosti. ■Zefektivnit využívání nepřímé pedagogické činnosti učitelů pro kvalitní přípravu na vzdělávání, vedení funkční pedagogické diagnostiky, systematické plánování individualizace vzdělávání a pečlivou přípra-vu didaktických pomůcek, které zohledňují individuální potřeby dětí. 23 § 164 písm. 1 odst. c) školského zákona24 https://inspis.csicr.cz/25 § 164 písm. 1 odst. c) školského zákona26 § 21 odst. 1. písm. b) školského zákona