Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020402 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍjazykem (dále „OMJ“). Téměř v 70 % běžných tříd, kde byly přítomny děti se SVP, využívali učitelé pomoci asistenta pedagoga, v 56,4 % vzdělávali tyto děti podle individuálního vzdělávacího plánu a u 30,5 % dětí aplikovali úpravu organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání. Přes poměrně vysoký počet tříd s dětmi s OMJ nebylo v žádné z nich využito podpůrného opatření v osobě tlumočníka, v malé míře (2,3 %) bylo v běžných třídách využito komunikačních systémů neslyšících, Braillova písma či podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů. Na-opak v 13,7 % hodnocených běžných tříd, ve kterých byly přítomny děti se SVP, byly použity kompenzační pomůcky, speciální učebnice a speciální učební pomůcky. Ve 3,1 % běžných tříd podpůrná opatření při vzdělávání využita nebyla.Ve třídách, v nichž byli na základě doporučení školského poradenského zařízení přítomni asistenti pedagoga, byli v 92,7 % přiděleni z důvodu zdravotního postižení dítěte, v 7,3 % z důvodu odlišných kulturních a životních podmínek dítěte a v necelých 8 % se jednalo o sdíleného asistenta, tj. asistenta, který není určen pouze přímo k jednomu konkrét-nímu dítěti. GRAF 27 | Přínosnost asistenta pedagoga (v %)80,618,50,9065,433,41,200102030405060708090rozhodn p ínosnáě řspíše p ínosnářspíše nep ínosnářrozhodn nep ínosnáěřV rámci hospitované hodiny se innost asistenta pedagoga pro dít (d ti) se SVP jevila jako:čěěV rámci hospitované hodiny se innost asistenta pedagoga pro ostatní d ti jevila jako:čěUvedená data tímto dokládají opodstatněnost pozice asistenta pedagoga ve prospěch kvality vzdělávacího procesu. TABULKA 22 | Činnosti zajišťované asistentem pedagoga (v %) Typ činnostiPodíl tříd s APPřímá pedagogická práce s dítětem (dětmi) se SVP v kmenové třídě95,6Přímá pedagogická práce s dítětem (dětmi) se SVP mimo kmenovou třídu3,5Přímá pedagogická práce s ostatními dětmi49,9Příprava pomůcek (pro dítě se SVP) – nejedná se o výrobu pomůcek32,6Pomoc dítěti (dětem) se SVP při pohybu, sebeobsluze a úkonech ošetřovatelského rázu27,3Asistent pedagoga se na činnostech v hodině vůbec nepodílí0,0ČŠI v 68,4 % hospitovaných tříd vyhodnotila, že doporučení školských poradenských zařízení byla uplatňována v pl-ném rozsahu. Téměř 52 % škol realizuje systém vlastních podpůrných aktivit na základě znalosti a vyhodnocení složení dětí ve škole a jejich potřeb. Vhodně, vzhledem k reálným potřebám dětí, byly podpůrné aktivity nastaveny v 64,2 % škol. V oblasti zajištění odpovídajícího vzdělávání dětí se SVP byla jako efektivní hodnocena spolupráce asistenta pedagoga a učitelky, vhodná úprava organizace činností, respektování individuálního tempa dítěte a zajištění individuální pod-pory. Přínosné bylo ponechání dostatečného prostoru pro seberealizaci dítěte a umožnění samostatné práce s chybou (pokud mělo dítě již elementární dovednosti zvládnuté). Mezi situace podporující učení dětí patřily individuální činnosti připravené na základě kvalitní a podrobné speciálně pedagogické diagnostiky, vedení záznamů o jejich průběhu a pravidelné vyhodnocování kvality realizované individuál-ní činnosti. Mimo pravidelného využití asistenta pedagoga či speciálního pedagoga podporovala účinné učení práce s kvalitními didaktickými pomůckami podporující pozornost dětí nebo aplikace vhodných vzdělávacích metod, např. strukturované učení, alternativní způsob komunikace apod. Důležitou roli sehrávala úzká spolupráce školy s rodinou.