Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020362 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 22 | Dopad uváděných bariér do vzdělávání dětí – podíl škol (v %)55,960,031,529,810,210,018,217,518,618,317,633,315,311,732,719,30 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %vysoké po ty d tí večět ídáchřčasová náro nostčneznalost vhodnémetodiky a nástrojůpedagogickádiagnostika nenípova ována zažzásadní pro kvalituvzd láváníěindividualizace vzd lávání není p íliš patrnáěřindividualizace vzd lávání je ve zna né mí eěčřrealizována, nezakládá se ovšem napedagogické diagnosticeindividualizace vzd lávání je realizována spíšeěvýjime nč ěindividualizace vzd lávání není realizována veěvšech t ídách nebo ne zcela systematickyřMéně závažné jsou dopady do vzdělávání, pokud je jako příčina nedostatků uváděna časová náročnost nebo počty dětí ve třídách. Více než polovina těchto škol individualizaci vzdělávání realizuje, ovšem ne ve všech třídách nebo ne zcela systematicky. V kvalitě diagnostických záznamů se neznalost metodik a podceňování významu pedagogické diagnos-tiky nejmarkantněji projevuje absencí závěrů pro další pedagogickou intervenci. TABULKA 20 | Dopad uváděných bariér do kvality diagnostických záznamůUdávaný důvod pro nedostatky v individualizaci vzdělávání dětíPodíl škol, ve kterých diagnostické záznamy obsahují závěry pro další pedagogickou intervenci (v %)Vysoké počty dětí ve třídách21,4Časová náročnost19,0Neznalost vhodné metodiky a nástrojů8,6Pedagogická diagnostika není považována za zásadní pro kvalitu vzdělávání7,8Jiný důvod16,7Nedostatky v individualizaci se neprojevují49,6Vysoké počty dětí byly jako důvod uváděny nejčastěji ve třídách s počtem více než 24 dětí. Největší překážkou, bez ohledu na počet dětí ve třídě, je neznalost vhodné metodiky a nástrojů pedagogické diagnostiky.