Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020352 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 20 | Spolupráce školy se zákonnými zástupci dětí (v %)90,683,873,864,1ano, ve všech t ídách ařsystematickyano, ovšem ne ve všech t ídáchřnebo ne zcela systematickyano, ovšem spíše výjime nč ěneMŠ na základě sledování pokroku jednotlivých dětí spolupracuje se zákonnými zástupci dětíPlánování vzd lávání na základ sledování pokroku jednotlivých d tíěěěVýše uvedená zjištění potvrzují, že vedení a smysluplné využívání pedagogické diagnostiky jsou v mateřských školách doposud problematickou záležitostí. ČŠI zjišťovala, jaké jsou hlavní bariéry při realizaci pedagogické diagnostiky a jaký je dopad do vzdělávání dětí. Za hlavní problém vnímaný ve školách lze bezesporu označit neznalost vhodné metodiky a nástrojů (33,1 %). Poněkud překvapivě neznalost metodiky a nástrojů udávaly o něco častěji ředitelky škol s vysokoškolským vzděláním nežli ředitelky škol se vzděláním středoškolským. Dalším uváděným důvodem byla časová náročnost (12 %), vysoké počty dětí ve třídách (11,8 %), přibližně stejný počet ředitelek (11,4 %) nepovažoval pedagogickou diagnostiku za zásadní pro kvalitu vzdělávání. Školy, které uváděly jako důvod vysoké počty ve třídách, skutečně měly významně (i statisticky) vyšší počty dětí ve třídách (24,5) než ostatní školy (21,9). Průměr 24,5 dítěte nasvědčuje tomu, že se často jednalo o školy, ve kterých je vyšší počet dětí ve třídě na základě výjimky povolené zři-zovatelem školy.GRAF 21 | Hlavní důvod pro nedostatky v individualizaci vzdělávání dětí na základě pedagogické diagnostiky podle vedení MŠ (v %)11,812,033,111,46,625,1vysoké po ty d tí ve t ídáchčěřčasová náro nostčneznalost vhodné metodiky a nástrojůpedagogická diagnostika není pova ována za zásadní pro kvalitu vzd lávánížějiný d vod nebo neuvedenoůnebyly zjišt ny nedostatkyěGraf níže porovnává školami uváděné důvody pro nedostatky v individualizaci vzdělávání s individualizací vzdělávání v praxi sledovanou ČŠI. Ukazuje, že nejzávažnější dopady má neznalost vhodné metodiky a nástrojů. Příčinou může být, že se učitelky v této oblasti systematicky nevzdělávají (viz kapitola 2.1.4.2). V třetině MŠ, které tento důvod uvedly, nebyla při hodnocení vzdělávacího procesu ČŠI individualizace ve vzdělávání patrná. Toto zjištění je závažné, protože se jedná o nejčastěji udávaný důvod nedostatků (neznalost vhodné metodiky udává třetina škol). U škol, ve kterých není pedagogická diagnostika považována za zásadní pro kvalitu vzdělávání, probíhá individualizace nejčas-těji intuitivně.