Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020242 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 14 | Dostupnost specialistů v navštívených MŠ – podíl ze škol (v %) Typ specializované pozicePrůměr na školuPodíl škol, které mají alespoň jednoho specialistuSpeciální pedagog0,15,5Školní psycholog0,01,9Asistent pedagoga0,740,6Školní asistent0,034,2Sociální pedagog0,00,2Osobní asistent0,00,0Obdobný problém vnímá 30 % učitelů při vzdělávání dětí mladších tří let. Ve 40 % hospitovaných vzdělávacích bloků s přítomnými dětmi mladšími tří let nebyla k dispozici žádná personální podpora. Nejčastější personální podporou bylo souběžné působení kvalifikovaného pedagoga, avšak pouze v necelých 22 % hospitovaných vzdělávacích bloků. Ani v této oblasti nejsou doposud vytvořeny optimální personální podmínky pro vzdělávání dětí mladších tří let.TABULKA 15 | Podpora dětem mladším tří letPersonální podpora pro děti mladší 3 letPodíl vzdělávacích bloků s přítomnými dětmi ml. 3 let (v %)Souběžné působení kvalifikovaného pedagoga21,7Souběžné působení nekvalifikovaného pedagoga3,8Kvalifikovaný školní asistent15,8Nekvalifikovaný školní asistent1,3Kvalifikovaná chůva16,6Nekvalifikovaná chůva0,1Kvalifikovaná zdravotní sestra0,6Žádná39,1Jiná forma personální podpory7,32.1.5 Řízení škol v předškolním vzděláváníPro úspěšnost školy, zajišťování účinnosti vzdělávání, využívání potenciálu jednotlivých dětí a dosahování optimál-ních vzdělávacích výsledků je významným činitelem kvalita jejího řízení. Základem je realisticky stanovená vize směřování školy s jasně stanovenými cíli a vhodně zvolenými strategiemi na-plňování. V hodnoceném období ČŠI v této oblasti zaznamenala další mírný pokles (z 88,2 % na 82,7 %) v počtu škol, které byly v této oblasti úspěšné. Opakovaně mírný pokles byl také v počtu škol (z 84,2 % na 81,1 %), které dokázaly svoje vize a záměry logicky propojit se základním vzdělávacím dokumentem školy – Školním vzdělávacím progra-mem pro předškolní vzdělávání (dále „ŠVP PV“). Jasná pravidla umožňující konstruktivní komunikaci všech aktérů a jejich participaci na chodu školy má sice nastaveno 86,7 % škol (bez významnějších rozdílů, zda se jedná o školu malou, velkou, samostatnou, nebo školu sloučenou), více než 13 % však muselo v této oblasti na základě inspekčního hodnocení přijmout opatření ke zlepšení.Rovný přístup dětí ke vzdělávání zajišťovaly téměř všechny mateřské školy (97,5 %). Při vzdělávání se školy důsled-ně věnovaly rozvoji otevřenosti, tolerance a respektu dětí vůči jinakosti. Dbaly na zapojení všech dětí do kolektivu ostatních, což mělo výrazně pozitivní vliv na rozvoj sociální gramotnosti. Nižší úrovně školy dosahovaly v průběhu vzdělávání při zajišťování individuální podpory vycházející z potřeb dětí na základě závěrů pedagogické diagnostiky (podrobněji v části 2.2.1). V případě 19 mateřských škol (3,6 %) ČŠI zjistila také porušení v dodržování podmínek a kritérií pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání stanovených platnými právními předpisy.Spolupráci s vnějšími partnery má na výborné úrovni (systematicky a promyšleně) nastavenu 16,9 %, na běžné úrovni 80,6 % škol. Údaje svědčí o tom, že školy této oblasti věnují pozornost, stejně jako v loňském školním roce se však projevovaly výrazné rozdíly v její úrovni a efektivitě. Ve vztahu k zákonným zástupcům dětí má stále málo škol nasta-ven systém pravidelných individuálních konzultací pro zajištění průběžného dialogu o dítěti, jeho prospívání, rozvoji a učení. Spíše ojediněle jsou zapojováni do průběhu vzdělávání s cílem obohatit vzdělávací nabídku školy i znalosti a dovednosti dětí. Méně je tím zajištěna součinnost školy a rodiny při vzdělávání, důležitá pro osobnostní rozvoj dětí. Spolupráce probíhá více prostřednictvím pravidelných, spíše neformálních setkávání (besídky, tvořivé dílny), jejichž příznivým důsledkem jsou převažující oboustranně pozitivní vztahy. V některých školách se však spolupráce s rodiči nedařila. Svědčí o tom stížnosti zaměřené na oblast komunikace se zákonnými zástupci, z nichž polovina byla vy-