Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020232 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 6 | Věková skladba učitelů MŠ – podíl učitelů (v %)1,519,318,62629,15,10,305101520253035do 20 let21–30 let31–40 let41–50 let51–60 let61–70 let71–80 letPrůměrná délka pedagogické praxe učitele v navštívených školách byla v aktuálním školním roce 18 let a průměrná délka učitelské praxe na hodnocené škole trvala 10 let. Karlovarský kraj (21 let), Ústecký a Jihočeský kraj (19 let) disponují učiteli s nejdelší pedagogickou praxí. V posledních dvou letech se zúčastnilo studia ke splnění kvalifikačních předpokladů 13,3 % učitelů, studia ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů 8 % učitelů a studia k prohlubování odborné kvalifikace (kurzy a semináře DVPP) se zúčastnilo 80 % učitelů.V aktuálním školním roce projevili učitelé největší zájem o kurzy a semináře zaměřené na vědomosti a znalosti ve vzdělávacích oblastech předškolního vzdělávání (51,6 %). V menší míře zaujaly semináře orientované na metody a formy vzdělávání, nové a alternativní pedagogické směry (24 %) a podpora rozvoje gramotností a klíčových kompe-tencí (23,7 %). A to i přesto, že z dotazníkového šetření zadaného všem pedagogům navštívených škol vyplynulo, že 44 % učitelů chybí inspirace v oblasti metod a forem výuky. Další překážkou, kterou vnímá 28 % učitelů, je vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, především metody, formy a jejich podpora. TABULKA 13 | Další vzdělávání učitelů v MŠAbsolvoval/a jste v posledních 2 letech DVPP v některé z uvedených oblastí speciálních vzdělávacích potřeb?Podíl z učitelů, kteří se vzdělávali v oblasti vzdělávání dětí se SVP (v %)Podíl ze všech učitelů (v %)DVPP zaměřené na obecnou problematiku speciálních vzdělávacích potřeb48,65,8DVPP zaměřené na konkrétní speciální vzdělávací potřebu28,53,4DVPP zaměřené na tvorbu a práci s plánem pedagogické podpory či individuálním vzdělávacím plánem21,52,6DVPP zaměřené na aplikaci podpůrných opatření16,21,9DVPP zaměřené na hodnocení dítěte s plánem pedagogické podpory či individuálním vzdělávacím plánem10,61,3DVPP zaměřené na práci s třídním kolektivem s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami16,21,9DVPP zaměřené na spolupráci s asistentem pedagoga12,71,5Největší potřebu podpory, kterou vnímá 57 % pedagogů při výkonu své profese, je snížení počtu dětí ve třídě. Tato pro-blematika těsně souvisí se společným vzděláváním, které klade za stávajících podmínek na pedagogy vysoké nároky. V této oblasti ve školách chybí dostatek specialistů, kteří by byli pedagogům odbornou podporou.