Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020222 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 11 | Skladba učitelů navštívených škol podle odborné kvalifikace – podíl učitelů (v %)Typ studia pro získání odborné kvalifikace pro vzdělávání dětí v mateřské školePodílSŠ s maturitou62,4VOŠ6,7VŠ20,9Studuji SŠ s maturitou3,4Studuji VOŠ1,2Studuji VŠ2,3Jiné3,1Česká republika se spolu s dalšími sedmi zeměmi (Irsko, Lotyšsko, Malta, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Spojené království – Skotsko) řadí k několika málo zemím EU, ve kterých postačuje pro získání odborné kvalifikace učitele ma-teřské školy středoškolské vzdělání. Ve většině evropských zemí, tj. v 29, je požadován bakalářský titul, ve čtyřech 20magisterský (Francie, Itálie, Portugalsko, Island). Ve Švédsku a Dánsku není požadavek centrálně regulován.OBRÁZEK 1 | Minimální úroveň odborné kvalifikace požadované pro klíčové pracovníky ve školách a v centrech, které zajišťují předškolní vzdělávání (2018/2019)� Nastavení pro děti ve věku od 3 let� Magisterské vzdělání Bakalářské vzdělání Nižší než bakalářské vzdělání Není regulovánaZdroj Eurydice. 2019Zajímavým zjištěním je skutečnost, že kvalifikovanost a odborná zdatnost pedagogů byla ČŠI hodnocena častěji na výborné či očekávané úrovni v malých (86,7 %) a sloučených (87,9 %) mateřských školách než ve velkých (80,4 %) a samostatných (80,2 %) mateřských školách. Obdobným způsobem byla ve výše uvedených školách hodnocena jejich schopnost komunikovat s dětmi, rodiči a kolegy a uplatňovat vstřícný, respektující přístup.TABULKA 12 | Kvalifikovanost učitelů (v %)Sledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)2017/20182018/20192019/2020Kvalifikovaní učitelé – přepočtení na plně zaměstnané95,9 95,7 94,2 V navštívených školách tvořili nejpočetnější věkovou skupinu (29 %) učitelé věkové kategorie 51–60 let, roste však zastoupení věkové skupiny 21–30 let (19,3 %). Průměrný věk učitelů byl 43,4 roku. Nejvyššího věkového průměru dosahovali pedagogové v Moravskoslezském, Karlovarském a Středočeském kraji. Nejnižší věkový průměr pedagogů byl zjištěn v Olomouckém, Libereckém a Pardubickém kraji.20 European Commission / EACEA / Eurydice, 2019, Key data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition, Eurydice Report, Luxembourg: Publications Office of the European Union. Dostupné https://eacea.ec.europa.eu/.