Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020212 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 5 | Věková skladba ředitelů mateřských škol – podíl ředitelů (v %) 11,820,949,517,7010203040506031–40 let41–50 let51–60 let61–70 letNezbytnou součástí pedagogického vedení je zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru. Ředitelé zajišťují pro-fesní rozvoj pedagogů nejčastěji prostřednictvím plánů DVPP (89,2 %), sledováním a vyhodnocováním potřeb učitelů, které dávají do souladu s potřebami školy (44,4 %) a poskytováním zpětné vazby učitelům o jejich výuce v souvislosti s absolvovaným DVPP (19,4 %). Vytvořením plánů osobního profesního rozvoje každého učitele se zabývalo pouze 10,6 % ředitelů. Efektivní podporou pedagogického vedení, které školy začínají využívat, jsou supervizní setkávání ředitelů, kde si pod vedením supervizora předávali praktické poznatky a informace. V posledních dvou letech byla ze strany ředitelů míra podpory poskytovaná začínajícím učitelům přibližně stejná. V aktuálním školním roce téměř 70 % ředitelů přidělilo začínajícím učitelům mentora (uvádějícího učitele), poskytlo jim konzultace s vedením školy či účast v kurzech a seminářích (52 %). Z inspekčních zjištění však vyplynulo, že vedení školy provádí hospitační činnost u začínajících učitelů spíše ojediněle. Tuto odpovědnost ponechávají na uvá-dějícím učiteli i přesto, že začínajícím pedagogům činí značné potíže jejich orientace v RVP PV, tematicky propojené plánování, volba metod, vedení dokumentace, zvládání většího počtu dětí, komunikace s rodiči, spolupráce v kolektivu i celková náročnost profese. U absolventů soukromých škol jsou zjišťovány celkově nízké znalosti v oblasti pedago-giky, psychologie včetně metod a forem pedagogické práce. Tím nejsou vytvářeny dostatečné podmínky k rozvoji pedagogických schopností začínajících pedagogů.Nejvyšší podíl začínajících učitelů byl zaznamenán v kraji Libereckém, Plzeňském a na Vysočině.TABULKA 10 | Podpora začínajícím učitelům – podíl škol (v %)Typ podpory2018/20192019/2020Formální zaškolovací program (nový PP je seznámen s fungováním konkrétní školy a povoláním PP)47,846,9Přidělení mentora (uvádějícího učitele)64,569,3Vzájemné hospitace učitelů, náslechy54,952,4Konzultace s ředitelem / vedením školy66,669,3Kurzy, semináře53,952,0Jiné formy podpory3,83,92�1�4�2 Učitelé mateřských školPodíl učitelů s odbornou kvalifikací v posledních třech letech mírně klesá. V aktuálním školním roce mělo nebo plnilo odbornou kvalifikaci dle § 6 odst. 1 a 2 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, 94,2 % pedagogů. Nejvyšší nárůst počtu pedagogů v mateřských školách v přepočtu na plně zaměstnané oproti předchozímu školnímu roku byl registrován v kraji Libereckém (110,3 %), Jihočeském (110 %) a Olomouckém (107,8 %). Celkově se počet učitelů v MŠ v celé ČR navýšil na 105,9 % stavu z předchozího školního roku.