Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020192 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍzajištění spotřebního materiálu, školních a výtvarných potřeb. Způsob, kterým školy vybírají tyto finanční prostředky, není jednotný. Školy často neevidují tyto prostředky v účetnictví, nevydávají v případě hotovostního výběru příjmové doklady zákonným zástupcům, pokud finanční prostředky vybírají učitelé, nemají většinou uzavřené dohody o hmotné odpovědnosti dle § 252 zák. č. 262/2006 Sb. ČŠI při inspekční činnosti na tyto nedostatky upozorňovala a uložila ře-ditelům přijmout adekvátní opatření.GRAF 4 | Podíl škol (v %), které vyžadují od zákonných zástupců dětí úhradu či naturální plnění na školní potřeby4,56,84,279,042,47,12,332,70102030405060708090Škola vybírá od zákonných zástupc d tí peníze na výtvarné pot ebyů ěřŠkola vybírá od zákonných zástupc d tí peníze na jiné školníů ěpot ebyřŠkola vybírá od zákonných zástupc d tí peníze na spot ební materiálů ěřŠkola vybírá od zákonných zástupc d tí peníze na akce menšíhoů ěrozsahuŠkola vybírá od zákonných zástupc d tí peníze na vícedenní neboů ěpravidelné aktivityŠkola vyu ívá naturální pln ní od zákonných zástupc d tí prožěů ězajišt ní výtvarných pot eběřŠkola vyu ívá naturální pln ní od zákonných zástupc d tí prožěů ězajišt ní jiných školních pot eběřŠkola vyu ívá naturální pln ní od zákonných zástupc d tí prožěů ězajišt ní spot ebního materiáluěř2.1.4 Personální podmínky v předškolním vzdělávání2�1�4�1 Ředitelé mateřských školŘeditel/ka školy (dále „ředitel“) je definován v § 130 školského zákona jako statutární orgán školské právnické osoby. Je nejen statutárním orgánem, ale i zaměstnavatelem a zaměstnancem. Ředitel, vymezen v § 164 – § 166 školského zá-kona, jeho manažerské schopnosti jsou základním předpokladem pro dosažení kvalitní mateřské školy, která zaručuje kvalitní předškolní vzdělávání. V navštívených mateřských školách absolvovalo celkem 25,7 % ředitelů střední vzdělání s maturitní zkouškou, 1,3 % vyšší odborné vzdělání, 69,8 % vysokoškolské vzdělání (z toho 13,9 % ředitelů vystudovalo bakalářský program) a 3,2 % ředitelů absolvovalo doktorský program. Z celkového počtu hodnocených ředitelů nezískalo vzdělání v oboru předškolní pedagogika celkem 48 %. Z uvedeného počtu se převážně jednalo o ředitele sloučených základních a ma-teřských škol (93 %). V důsledku této skutečnosti vykonává osobně řízení pedagogického procesu ve sloučených ma-teřských školách jenom necelých 21 % ředitelů. Kompetence v této oblasti předávají svým zástupcům nebo vedoucím učitelkám. V posledních třech letech klesal podíl ředitelů, kteří se nezúčastnili žádné formy dalšího vzdělávání, na 1,8 % ředitelů ve školním roce 2019/2020. Mění se však struktura využívaných forem vzdělávání. Přetrvává relativně vysoký podíl ředitelů, kteří se zúčastnili DVPP ke splnění kvalifikačních předpokladů pro výkon ředitele školy. Tuto formu vzdě-lávání uvedla více než pětina ředitelů, stejně jako v loňském roce, kdy byl zaznamenán nárůst v souvislosti s vlnou konkurzů na ředitele školy a přílivem nově vybraných uchazečů na místa ředitelů škol. Zároveň se snížila účast ředitelů v kurzech, seminářích v rámci DVPP k prohlubování odborné kvalifikace. Této formy vzdělávání se v posledních dvou letech zúčastnilo 81,7 % ředitelů škol. U těchto ředitelů bylo další vzdělávání zaměřeno na legislativní oblast (76,5 %), řízení pedagogického procesu (61,5 %) a organizační řízení školy (58,5 %). Přestože v oblasti pedagogického vedení školy se vzdělávalo poměrně vysoké procento ředitelů, obdobně jako předchozí školní rok dokázala pouze polovina z nich získané dovednosti uplatnit při nastavování funkčního kontrolního systému a účinné evaluace pedagogického procesu.