Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020172 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍ2.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v předškolním vzděláváníV navštívených školách sledovala a posuzovala ČŠI celkové prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky. Vý-sledky hodnocení na základě Kritérií ČŠI pro hodnocení předškolního vzdělávání ve školách a školských zařízeních ukázaly, že většina škol kritérium zajištění vstřícného a bezpečného místa pro děti, jejich rodiče, pedagogické i nepeda-gogické pracovníky naplňuje na očekávané úrovni (75,9 %). Pouze 7,8 % splňuje toto kritérium na výborné úrovni, na-opak ne zcela zanedbatelný podíl tvoří školy naplňující úroveň vyžadující zlepšení (16 %). Ze zjištění ČŠI vyplynulo, že od posledního inspekčního zjištění dochází k postupnému zlepšování bezpečnostních podmínek. Výrazné zlepšení bylo zaznamenáno v 10,6 % MŠ, 20,5 % bylo hodnoceno jako mírně se zlepšující. S tím úzce souvisí eliminace rizik v oblasti bezpečnosti prostor, které se oproti loňskému roku snížily na 11,6 % (o 4,2 p. b.). Přetrvávající bezpečnostní riziko nejvíce představují školní zahrady (7,1 %), kam vedení škol nejčastěji plánuje potřebu investic (51,2 %).Ředitelé navštívených škol usilovali o naplnění optimálních prostorových i materiálních podmínek a snažili se o jejich účelné využívání. Nejvíce škol dosáhlo v této oblasti očekávané úrovně (67,7 %), 21,3 % bylo hodnoceno na úrovni výborné a 11 % dosáhlo úrovně vyžadující zlepšení. Nevyhovující úroveň nebyla ve školním roce 2019/2020 vykazo-vána. Při porovnání sledovaných škol mají větší úroveň vybavenosti samostatné školy (24 %) a školy velké (23,1 %). TABULKA 4 | Hodnocení prostorových a materiálních podmínek z hlediska naplňování ŠVP – podíl škol (v %)Prostorové a materiální podmínky umožňují vzdělávání podle všech oblastí ŠVPPodílRozhodně ano78,9Spíše ano17,6Spíše ne2,6Rozhodně ne0,0TABULKA 5 | Oblasti, v nichž prostorové a materiální podmínky neumožňují vzdělávání podle ŠVP v plném rozsahu – podíl škol (v %)OblastiPodílBudova3,2Běžné třídy12,0Vybavení ICT2,1Pomůcky3,9Hřiště, sportoviště užívaná školou2,4Školní zahrada3,7Jiné2,2Vedení škol společně se zřizovateli udržuje dobrý technický stav budov a vybavení a průběžně jej vyhodnocuje. Z níže uvedené tabulky je zřejmá potřeba dalších investic především do venkovních prostor a budov, ale i do oblasti vybavení tříd herními koutky, pomůckami, hračkami a ICT. Dalším investičním záměrem škol je zlepšení sociálního a pracovní-ho zázemí pro pedagogy, které požaduje 14,1 % ředitelů.TABULKA 6 | Potřeba investic pro zlepšení materiálních podmínek MŠ – podíl škol (v %)OblastiPodílBudova/budovy37,3Místnosti, herní koutky25,3Společné prostory (chodby, šatny)20,1Hřiště, sportoviště užívaná školou20,5Dvůr, školní zahrada51,2ICT20,9Bezbariérové prostředí (přístup do budovy, madla na WC, vodicí lišty apod.)13,7Sociální zázemí14,1Pomůcky, hračky17,5Jiné oblasti 7,2V rámci kontrolní činnosti byla ve sledovaných školách cíleně prováděna kontrola bezpečnosti a ochrany zdraví (dále BOZ). Konkrétní opatření, týkající se zabezpečení podmínek a informovanosti dětí, byla uvedena ve školních řádech a vnitřních směrnicích. Ve školním roce 2019/2020 byl podíl porušení v oblasti BOZ z počtu kontrolovaných škol