Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020152 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍGRAF 1 | Změny v podílech dětí ve věku 3 až 5 let zapsaných k předškolnímu vzdělávání v letech 2005, 2010 a 2018 (údaje OECD)14 1009080706050403020100%FranceIrelandIsraelUnited KingdomDenmarkBelgiumSpainIcelandNorwayKoreaGermanySwedenItalyNew ZealandLatviaHungaryJapanEstoniaSloveniaEU23 averagePortugalAustriaNetherlandsOECD averageLuxembourgCzech RepublicLithuaniaPolandBrazilAustraliaRussian FederationMexicoFinlandChileSlovak RepublicArgentinaColombiaIndonesiaUnited StatesCosta RicaSwitzerlandTurkeySaudi Arabia200520182010Země jsou řazeny sestupně podle míry zápisu 3–5letých v předškolním vzdělávání v roce 2018.Zdroj: OECD (2020), Tabulka B2.2.Důležitost předškolního vzdělávání jako základ pro celoživotní učení je deklarována v mnoha mezinárodních studiích. Účast v předškolním vzdělávání se projevuje pozitivně i v úspěšnosti v mezinárodním testování. Například sekundární analýza PISA potvrzuje, že děti, které se institucionálního vzdělávání účastnily delší dobu, byly v testování úspěš-15nější.GRAF 2 | Vztah mezi účastí v institucionálním předškolním vzdělávání a úspěšností žáků ve věku 15 let16 Méně než 1 rok 1–2 roky 2–3 roky Více než 3 rokyStejně tak testování PIRLS 2016 poukazuje na skutečnost, že jeden rok předškolního vzdělávání nemusí být pro 17určité skupiny dětí dostatečný. Žáci, kteří navštěvovali formální předškolní vzdělávání alespoň dva roky, dosahovali 14 Tamtéž. 15 Zdroj: OECD 2016, Programme for International Student Assessment (PISA).16 Zdroj: Early Learning Matters, OECD 2018, dostupné http://www.oecd.org/education/school/Early-Learning-Matters-Project-Brochure.pdf.17 Zdroj: PIRLS 2016.