Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020142 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍTABULKA 2 | Děti v předškolním vzděláváníSledovaný parametr ČR (statistika MŠMT)Mateřské školy2017/20182018/20192019/2020Počet dětí v PV celkem362 756363 776364 909Podíl dětí se zdravotním postižením (v %)3,03,13,2Podíl cizinců v PV (v %)2,93,13,3Naopak podíl dětí se zdravotním postižením je nízký, dlouhodobě se ale pozvolna navyšuje. (vloni činil 3,1 %, letos 3,2 %), stejně tak podíl dětí cizinců (vloni 3,1 %, letos 3,3 %).Podobně jako vloni je možné konstatovat, že se téměř nemění věková struktura dětí, které se účastní předškolního vzdělávání. Z celkového počtu 364 909 tvoří největší podíl děti 5–6leté (28,6 %), dále děti 4–5leté (27,8 %), následují děti 3–4leté (25,9 %) a dětí starších 6 let je 5,8 %. To jsou údaje srovnatelné s loňskými. Dětí mladších 3 let mírně ubylo, je jich 11,8 %, (vloni 12,5 %), i přesto, že zájem o přijetí dětí ve věku starších batolat do mateřských škol spíše stoupá.Předškolní vzdělávání je realizováno i v přípravných třídách základních škol. V uplynulém školním roce došlo k ná-růstu těchto tříd (aktuální stav je 341, tj. nárůst o 74 tříd) a ke zvýšení počtu vzdělávaných dětí (nyní 4 377). Tato skutečnost je odrazem úpravy právních předpisů, podle kterých je nyní možné, aby dítě povinné předškolní vzdělávání plnilo v přípravné třídě základní školy, bez podmínky povoleného odkladu školní docházky. Počet tříd a dětí přípravné-ho stupně speciálních škol setrval téměř na stejné hodnotě jako v předchozích letech. V uplynulém školním roce činil aktuální počet 34 tříd a 196 dětí.Od září 2017, kdy bylo zavedeno povinné předškolní vzdělávání, ČŠI monitoruje zastoupení pětiletých v celkovém množství dětí, které se účastní vzdělávání v mateřských školách. Je pozoruhodné, že tento podíl se od zavedení po-vinného předškolního vzdělávání nezměnil, a dokonce v uplynulém školním roce klesl na 93 % (loni to bylo 95,8 % a předloni 95,2 %). Část dětí se vzdělává individuálně (celkem 2 169, což činí podíl 1,7 % z celkového počtu dětí 5letých a starších v MŠ). Dále nejsou v tomto součtu uvedeny děti, které pobývají s rodiči v zahraničí, a děti, které se vzdělávají v přípravných třídách ZŠ a na přípravném stupni ZŠ speciálních. V těch se ve školním roce 2019/2020 vzdělávalo celkem 960 pětiletých dětí, tj. 0,9 % populačního ročníku pětiletých dětí. Zvýšit podíl dětí zapojených v po-vinném předškolním vzdělávání je jedním z úkolů Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2019–2023.TABULKA 3 | Podíl dětí v populačním ročníku (v %)11Věk dětí2010/20112011/20122012/20132013/20142014/20152015/20162016/20172017/20182018/20192019/2020Mladší než 2 roky– –––0,70,80,80,70,60,42leté1227,425,926,730,333,938,139,339,939,336,93leté75,675,375,277,284,182,583,982,182,782,84leté86,784,486,987,489,494,49191,589,189,95leté91,289,188,290,490,591,896,495,295,8936leté20,520,71817,116,5171718,718,719,4Starší než 6 let0,50,50,30,40,20,20,10,10,10,1V porovnání se zeměmi OECD se v ČR podíly dětí, které v určitém populačním ročníku navštěvují předškolní vzdě-13lávání, od roku 2005 příliš nemění. V zemích OECD navštěvovalo v roce 2018 předškolní vzdělávání 88 % dětí ve věku 3–5 let. ČR byla umístěna mírně za tímto průměrem.11 Údaje v tabulce dle Vývojové ročenky školství 2009/10–2019/20 MŠMT. 12 Do školního roku 2013/2014 děti mladší 3 let. Od školního roku 2014/2015 se vykazují dvouleté děti.13 Education at a Glance 2020, OECD Indicators, dostupné https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/.