Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/2020132 | PŘEDŠKOLNÍ VZDěLáVáNÍškolského rejstříku, s výjimkou mateřských škol při zdravotnických zařízeních, mimořádné tematické šetření formou inspekčního elektronického zjišťování prostřednictvím on-line dotazníku, který ředitelé mateřských škol vyplňovali v inspekčním informačním systému InspIS DATA. Cílem šetření bylo získat informace o fungování mateřských škol během nouzového stavu v období od 11. března 2020 do 30. dubna 2020 včetně plánů a výhledů na znovuotevření ma-teřských škol po rozvolnění vládních preventivních opatření. Výstupem je tematická zpráva Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu .7V průběhu školního roku bylo šetřeno 83 stížností , které zahrnovaly celkem 124 bodů. Z tohoto počtu bylo 44,4 %, 8tedy necelá polovina, důvodných. Stejně jako v předchozích letech se nejvíce důvodných stížností týkalo komunikace školy se zákonnými zástupci dětí (14 %), provozu školy a organizačního zajištění vzdělávání (10,9 %). Nedostatky ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami byly shledány v 7 % stížností, nedostatky v zajištění bezpeč-nosti dětí rovněž v 7 % stížností. Obsahem důvodných stížností byly například i oblasti týkající se úrovně a průběhu vzdělávání a personálního zajištění výuky.V rámci metodické pomoci školám zrealizovala ČŠI 84 seminářů zaměřených na podporu zkvalitnění evaluační čin-nosti v MŠ a zvýšení kvality ŠVP PV prostřednictvím využití nástroje InspIS ŠVP a prostřednictvím hodnoticího ná-9stroje Kritéria hodnocení podmínek průběhu a výsledků vzdělávání ve školách a školských zařízeních 10. Elektronický informační systém InspIS ŠVP může mateřským školám výrazně napomoci při vytváření, editaci a úpravě ŠVP PV na základě RVP PV. Umožňuje školám důsledněji se soustředit na jeho obsah, jelikož vnitřní vazby ŠVP PV i soulad s RVP PV jsou systémem formálně kontrolovány. Účastníci seminářů oceňovali také možnost automatického vygene-rování formuláře pro tvorbu třídního vzdělávacího programu. Pro tvorbu, úpravy svých školních vzdělávacích programů a případně pro vytváření TVP využilo více než 1 500 MŠ informační systém ČŠI InspIS ŠVP. Informační systém InspIS Portál, prostřednictvím kterého školy mohou přehledně publikovat podrobnosti o své charakteristice či aktivitách, využívá 1 892 subjektů, tj. 35,7 % z celkového počtu MŠ.2.1 Podmínky předškolního vzdělávání2.1.1 Školy a děti v předškolním vzděláváníPočet mateřských škol v ČR má již několik let mírně stoupající tendenci. V současné době eviduje MŠMT celkem 5 304 škol, meziroční nárůst činí 17 škol, v loňském roce to bylo 18 škol. Zastoupení jednotlivých zřizovatelů v cel-kovém množství škol je stabilní a téměř se nemění, mimo podílu soukromých škol, který se mírně navyšuje, s tím, že existují lokální rozdíly. Vysoký podíl soukromých škol má Praha a Středočeský kraj.TABULKA 1 | Školy v předškolním vzděláváníSledovaný parametr ČR(statistika MŠMT)Mateřské školy2017/20182018/20192019/2020Počet škol celkem5 2695 2875 304z toho počet škol pro děti se SVP110112111Podíl soukromých škol (v %)7,37,57,6Podíl církevních škol (v %)0,90,90,9Podíl malých škol (MŠ do 50 dětí)53,954,354,0Počet tříd15 96916 06416 295Počty dětí absolvujících předškolní vzdělávání odpovídají počtu mateřských škol, to znamená, že i tady nastal mírný nárůst (meziročně o 1 133 dětí).7 https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy8 ČŠI zveřejnila pro vedení škol metodickou informaci s praktickými náměty, která by mohla napomoci stížnosti eliminovat. https://www.csicr.cz/cz/Inspekcni-cinnost-QL/Informace-pro-skoly9 https://svp.csicr.cz/10 https://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Kriteria-hodnoceni