Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2019/20204OBSAHÚVODNÍ SLOVO ÚSTŘEDNÍHO ŠKOLNÍHO INSPEKTORA �����������������������������������������������������������������������31 PŘEHLED INSPEKČNÍ ČINNOSTI VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020 ��������������������������������������������102 PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ �����������������������������������������������������������������������������������������������������������������122.1 Podmínky předškolního vzdělávání.............................................................................................................132.1.1 Školy a děti v předškolním vzdělávání .......................................................................................................132.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v předškolním vzdělávání .......................................172.1.3 Finanční podmínky v předškolním vzdělávání ...........................................................................................182.1.4 Personální podmínky v předškolním vzdělávání .......................................................................................192.1.4.1 Ředitelé mateřských škol .............................................................................................................................192.1.4.2 Učitelé mateřských škol ..............................................................................................................................212.1.5 Řízení škol v předškolním vzdělávání .........................................................................................................242.2 Průběh předškolního vzdělávání .................................................................................................................272.2.1 Kvalita vzdělávacího procesu ......................................................................................................................272.2.2 Individualizace vzdělávání ..........................................................................................................................302.2.3 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – průběh společného vzdělávání ....................392.2.4 Prevence rizikového chování dětí ...............................................................................................................422.3 Výsledky předškolního vzdělávání .............................................................................................................422.3.1 Celkové výsledky vzdělávání dětí ...............................................................................................................422.4 Závěry a doporučení pro předškolní vzdělávání .......................................................................................453 ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������503.1 Podmínky základního vzdělávání ................................................................................................................513.1.1 Školy a žáci v základním vzdělávání ..........................................................................................................513.1.2 Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky v základním vzdělávání ...........................................513.1.3 Finanční podmínky v základním vzdělávání ...............................................................................................533.1.4 Personální podmínky v základním vzdělávání ...........................................................................................533.1.4.1 Ředitelé základních škol ............................................................................................................................533.1.4.2 Učitelé základních škol ..............................................................................................................................563.1.5 Řízení škol v základním vzdělávání ............................................................................................................603.2 Průběh základního vzdělávání ....................................................................................................................613.2.1 Kvalita vzdělávacího procesu ......................................................................................................................613.2.2 Adaptace žáků na první ročník základního vzdělávání ..........................................................................683.2.3 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – průběh společného vzdělávání ..................683.2.4 Prevence rizikového chování žáků ............................................................................................................723.3 Výsledky základního vzdělávání ................................................................................................................743.3.1 Celkové výsledky vzdělávání žáků .............................................................................................................743.4 Výsledky žáků ve výběrových zjišťováních výsledků ..............................................................................763.4.1 Rozvoj matematické gramotnosti a environmentální výchovy v ZŠ ......................................................763.4.2 Matematická gramotnost .............................................................................................................................773.4.3 Environmentální výchova.............................................................................................................................783.4.4 Výsledky žáků v mezinárodních šetřeních ...............................................................................................783.5 Závěry a doporučení pro základní vzdělávání ..........................................................................................81