| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 24/27 Pro kvalitu poskytovaného předškolního vzdělávání v době uzavření mateřských škol a pro kontinuální rozvoj osobnosti dětí neúčastnících se prezenčně předškolního vzdělávání má zásadní význam úroveň, četnost a obsah komunikace školy s rodiči. Mateřské školy s nižším počtem dětí jsou pak v této oblasti úspěšnější. Velký podíl mateřských škol dokázal prohloubit zájem rodičů o předškolní vzdělávání jejich dětí a přispět k pochopení faktu, že mateřské školy nejsou místem pro hlídání dětí, ale vzdělávací institucí klíčovou pro vývoj a rozvoj dítěte. Udržení tohoto stavu je pak výzvou i pro budoucnost. Většina mateřských škol využívala k zajištění nabídky rozvojových aktivit pro děti digitální technologie, což přispívá i k rychlejší adaptaci pedagogů na možnosti využití digitálních technologií i v předškolním vzdělávání. Míra digitální zdatnosti pedagogů při využívání digitálních technologií je však na dostatečné úrovni pouze u menšího podílu mateřských škol. 11.1 Doporučení pro školy Reflektovat zkušenosti z krizového období pro udržení kvality a intenzity komunikace s rodiči, případně pro její další zvyšování. Reflektovat zkušenosti pedagogů s realizací prvků vzdělávání na dálku v předškolním vzdělávání a zvážit využití těchto prvků i ve vhodných situacích běžného režimu (např. poskytování vzdělávací nabídky a zprostředkování on-line kontaktu s vrstevníky v případě dlouhodobé absence dětí, zejména těch, které jsou v posledním roce předškolního vzdělávání). Podporovat rozvoj digitálních dovedností pedagogů. 11.2 Doporučení pro zřizovatele Zvyšovat vybavenost mateřských škol digitální technikou nejen pro administrativní účely, ale především pro rozvíjení digitálních kompetencí pedagogů a vhodné využití digitálních technologií ve vzdělávání a při podpoře komunikace a spolupráce s rodiči. Při změnách v síti mateřských škol vnímat pedagogické a komunikační přínosy menších mateřských škol a nesnažit se za každou cenu vytvářet velké mateřské školy kvůli přínosům administrativně-provozního charakteru. 11.3 Doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zvýšit intenzitu a zpřesnit zacílení metodické podpory mateřských škol tak, aby její poskytování odpovídalo potřebám přímé pedagogické praxe. Podpořit cílený rozvoj řídicích kompetencí ředitelů mateřských škol, např. reflexí inspirativních zkušeností z krizového období. Podpořit rozvoj digitálních kompetencí pedagogů mateřských škol tak, aby mohly být využívány a dále rozvíjeny zkušenosti se vzděláváním a komunikací prostřednictvím digitálních technologií. Při aktualizaci Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání posílit spolupráci mateřských škol a rodičů na formativním hodnocení dětí, na hodnocení celkových výsledků vzdělávání a na přípravě i realizaci společných vzdělávacích strategií. V tomto směru již nyní významně posílit metodickou a vzdělávací podporu poskytovanou