| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 23/27 10 Krajská specifika Výraznější rozdíly mezi realizací předškolního vzdělávání se projevily především ve čtyřech oblastech: provoz mateřské školy a vliv zřizovatele, využívání digitálních technologií, způsoby a obsah komunikace s rodiči a zaměření vzdělávání. Tabulka č. 4 Krajská specifika v oblastech předškolního vzdělávání na dálku ( výrazně vyšší +výskyt než v republikovém průměru; výrazně nižší výskyt než v republikovém -průměru) Jihočeský Jihomoravský Karlovarský Královéhradecký Liberecký Moravskoslezský Olomoucký Pardubický Plzeňský Praha Středočeský Ústecký Vysočina Zlínský Provoz podíl neuzavřených mateřských škol (MŠ) + + + + + podíl uzavřených MŠ na více než měsíc + + + + uzavření MŠ iniciované zřizovatelem + + + uzavření MŠ iniciované neúčastí dětí + + + DT on-line nebo videa ve vzdělávání + + + využívání soukromé digitální techniky (DT) - - + + + Komunikace telefonická komunikace s rodiči + + + + e-mailová komunikace s rodiči + + + + komunikace zaměřená na vzdělávání + + + + komunikace zaměřená na provoz a administraci + + + pravidelná komunikace s dětmi + + + + Vzdělávání nabídka aktivit pro všechny děti - - + - + + pravidelná nabídka minimálně jednou týdně + + + + nabídka reagující na iniciativu rodičů + + + spokojenost se vzděláváním - + + + - - 11 Závěry a doporučení I přes absenci metodické či informační podpory si mateřské školy v této obtížné situaci většinově poradily a snažily se naplnit svou roli v oblasti zajištění předškolního vzdělávání v období nouzového stavu. Způsob, jakým má být zajištěno vzdělávání při dlouhodobě uzavřeném provozu, oficiálně nikdo neformuloval, ačkoli poslední ročník předškolního vzdělávání je v souladu se školským zákonem stanoven jako povinný. Velký podíl mateřských škol dokázal nabízet široké spektrum námětů pro rozvojové aktivity dětí v domácím prostředí. Konkrétní příklady dokládají, že pestré aktivity realizované v běžném provozu napomáhají výběru vhodných aktivit a poskytování vzdělávací nabídky i pro období uzavření mateřských škol.