| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 20/27 Nabízíme činnosti ze všech oblastí vzdělávání, dále vycházíme z diagnostiky a individualizace výchovy a vzdělávání – činnosti podle dosažených vědomostí, dovedností a návyků. Značná část ředitelů mateřských škol uvedla, že vzdělávací materiály byly poskytnuty dětem předškolního věku v podobě pracovních sešitů, pracovních listů apod., přičemž není zřejmé, do jaké míry byla tato nabídka individualizována. Vzhledem ke zjištěním, která jsou uvedena v dřívějších výstupech České školní inspekce a poukazují na nepatřičné využívání pracovních 5listů, bude potřeba upřesnit, za jakých podmínek je jejich využívání efektivní. Není vhodné soustředit se na plošné zadávání úkolů formou pracovních listů, bez jakékoliv diferenciace, bez návaznosti na pedagogickou diagnostiku, tedy bez zohledňování vzdělávacích potřeb a možností jednotlivých dětí. Není žádoucí zadávat úkoly takto hromadně pouze proto, aby dítě za každou cenu něco dělalo. Vždy musí být brán zřetel na dosavadní vývoj, možnosti a potřeby každého jednotlivého dítěte, zejména při zadávání pracovních listů zaměřených na rozvoj grafomotoriky. Nezbytností je, aby byla systematicky nastavena spolupráce mezi mateřskou školou a rodiči. Aby rodiče byli pravidelně informováni o výsledcích vzdělávání svého dítěte, seznamováni se zjištěními z pedagogické diagnostiky a společně s pedagogy se domlouvali na společných vzdělávacích strategiích i na vzdělávací nabídce, která bude systematicky realizována v mateřské škole i v domácím prostředí. 9 Spokojenost mateřských škol se vzděláváním Zpětná informace o úspěchu poskytovaného vzdělávání se v běžném provozu získává relativně snadno, od dětí i od jejich rodičů. V podmínkách omezené komunikace, která nastala v důsledku uzavření většiny mateřských škol, bylo získávání zpětné vazby od rodičů, případně dětí, pro pedagogy naprosto zásadní, protože jedině tak mohli nabídku rozvojových aktivit upravovat nebo doplňovat. Více než polovina mateřských škol uvedla spokojenost s tím, jak se v uvedeném období vzdělávání dařilo. Alespoň částečnou nespokojenost uvedl jen zlomek mateřských škol, zbývající mateřské školy o úspěšnosti nabízeného vzdělávání neměly zpětnou informaci. Nejvyšší spokojenost vykázaly mateřské školy s počtem do 30 dětí, v nichž je také nejméně časté, že mateřská škola nemá zpětnou informaci od rodičů, že se jí vzdělávání daří. Mezi kraje, v nichž mateřské školy vyjádřily nejčastěji spokojenost s tím, jak se jim daří vzdělávání, patří Plzeňský kraj, Pardubický kraj a hlavní město Praha. Naopak nejméně často tuto spokojenost vyjádřily mateřské školy v krajích Karlovarském, Zlínském a Ústeckém. 5 Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2018/2019, dostupná na www.csicr.cz.