| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 19/27 Šlo např. o vhodné využití portfolia dítěte. Internet nabízí nepřeberné množství odkazů, dle školního vzdělávacího programu zařazujeme vzdělávací nabídku k týdennímu plánu, snažíme se obsáhnout především aktivity důležité k základnímu triviu, zařazujeme pohybové náměty pro děti i společné tvoření s rodiči. Úkoly, které vypracují, si zakládají do portfolia, které si společně vyhodnotíme, až se mateřská škola opět otevře. Veškeré fotografie z „domácí školky“, vzkazy a pozdravy dětí tiskneme a připravujeme jako dokumentaci, která bude zdobit prostory naší školky. Nebo o aktivity, které mohou realizovat rodiče s dětmi v okolí mateřské školy nebo svého bydliště. Čerpáme hodně ze svých zkušeností, pořádáme porady, na kterých diskutujeme formy vzdělávání, aby děti jen nedostávaly úkoly a pracovní listy e-mailem, natočilo se s učitelkami divadlo, paní učitelka z třídy předškoláků přes video děti vyučovala, udělali jsme jim i bojovku po naší vsi, s nutností něco vyrobit, něco vymyslet, aby děti zapojily všechny smysly. U příležitosti Dne Země jsme připravili stezku pro děti a jejich rodiče s obrázky rostlin a živočichů k určení. Zajistili jsme časové odstupy a možnost pro všechny zopakovat si poznatky (celý měsíc k dispozici). Rodiče byli nadšení a posílali fotografie z lesa. Tím jsme podpořili nejen vzdělávání v přírodě, ale i fyzickou aktivitu dětí. Uvedené příklady opět dokládají zásadní důležitost komunikace v oblasti předškolního vzdělávání. Zdrojů je na internetu nepřeberné množství, vyhledávají si je sami i rodiče. Nám se spíše osvědčila přímá obyčejná komunikace s rodiči prostřednictvím e-mailů a konkrétní činnosti pro děti, např. namalovat obrázek na chodník a na procházce s rodiči si prohlédnout obrázky od kamarádů. Náročnost komunikace s rodiči a dětmi se odvíjí od regionálních specifik a předcházejících zkušeností. Bohužel i přes pravidelnou denní komunikaci s rodiči pomocí naší školní aplikace, náměty a prosby o zaslání, jak se jim společně dařilo, rodiče jen děkovali za podněty, ale pouze jeden rodič zaslal foto práce s dítětem. Většina rodičů řešila a stále řeší, kam s dětmi, jak požádat o podporu a finance. Pro řadu rodičů je situace složitá a se svými problémy (sociálními, finančními nebo organizačními) se obraceli na školku. Rádi jsme pomohli, ale nebylo to přímo o dětech. Při vytváření nabídky rozvojových aktivit pro děti, resp. jejich rodiče, pedagogové většinou (66 % mateřských škol, které poskytovaly pravidelnou nabídku rozvojových aktivit) vycházeli z toho, co děti mohou reálně dělat doma s rodiči. Jen některé mateřské školy se držely obsahu svých školních nebo třídních vzdělávacích programů. Nabízíme část z aktivit podle plánovaného vzdělávání dle školního vzdělávacího programu, které mohou děti dělat doma s rodiči, zároveň respektujeme individuální možnosti rodičů při plnění těchto aktivit. Do vzdělávací nabídky zahrnujeme činnosti jednak takové, které mohou děti dělat doma s rodiči (zejména praktického zaměření), ale také činnosti, které podporují rozvoj jednotlivých oblastí a reflektují individuální potřeby dětí (zejména pak u dětí v povinném předškolním vzdělávání a u dětí s odkladem školní docházky). Jen některé mateřské školy uváděly, že kladou důraz na individuální zaměření nabízených aktivit.