| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 18/27 Velikonoc. Od Velkého pátku až do Velikonočního pondělí čekal na děti na školní zahradě veliký velikonoční zajíc s nůší dárečků pro každé dítě – děti se fotografovaly, nahrávaly s rodiči krátká videa se vzkazy poděkování. V životě předškolního dítěte tak hraje rodina společně s mateřskou školou zásadní roli a situace s pandemií covid-19 tuto známou pravdu ještě více zdůraznila. Podařilo se nám motivovat rodiče nejen ke vzdělávání svých dětí, ale i k poskytování zpětné vazby pro vzdělávání. Moc se nám líbí, že jsme probudili zájem rodičů o svoje děti. Těší nás, že se nám rodiče i děti více přiblížily a mají v nás větší důvěru. Stačilo pár e-mailů hned na začátku a ubezpečení rodičů, že se dá všechno zvládnout. Plánovité vzdělávání a motivace nejen dětí se osvědčily. Motivací pro všechny děti byly smajlíky, které odesíláme a se zřizovatelem oceníme děti za jejich snahu omalovánkami. Děti i rodiče se těší do nově zrekonstruované školičky – práce, co měly probíhat o prázdninách, jsme přesunuli do období uzavření školy. Z vyjádření některých ředitelů bylo zřejmé, že dětem i učitelům chybí sociální kontakt. Z odborného hlediska lze konstatovat, že raná léta jsou pro malé děti klíčová a důležitá pro to, aby se posunuly od egocentričtější nezávislé hry k zapojení a spojení s vrstevníky. Proto je v období sociální izolace důležité budovat také příležitosti k dalšímu rozvoji v oblasti sociálního propojení. Mimochodem zkušenost s těmito aktivitami mají např. země, ve kterých je způsob vzdělávání na dálku běžnou formou, a to z důvodu velkých vzdáleností mezi vzdělávací institucí a bydlištěm dětí. 8 Obsah vzdělávání Východiskem pro přípravu nabídky rozvojových aktivit pro děti, resp. rodiče, byly především vlastní zdroje, které pedagogové využívají i pro vzdělávání v běžném režimu, případně vlastní nebo školní odborná literatura. Jen menšina mateřských škol využívala nějaké webové zdroje, jako např. rvp.cz (40 % mateřských škol) nebo nadalku.msmt.cz (21 % mateřských škol). Graf č. 11 Další webové zdroje, které sloužily jako inspirace nebo zdroj nabídky rozvojových aktivit (z 83 % mateřských škol, které pravidelně nabízely rozvojové aktivity) Mimo zdrojů na webech využívaly mateřské školy i sociální sítě. Jejich význam nespočíval jen ve zdroji námětů, ale sociální sítě často sloužily také k vzájemné metodické výpomoci a ke sdílení inspirace napříč mateřskými školami. Přes velké množství zdrojů, které naši učitelé využívali, si myslím, že všem učitelům i ředitelům mateřských škol hodně pomohlo to, že si společně na sociálních sítích sdílejí své zkušenosti. Relativně pestrá nabídka inspirací pro vzdělávání na internetu mohla vést k tomu, že část mateřských škol považovala za více inspirativní své dlouhodobé zkušenosti s konkrétními aktivitami a využívala své připravené podklady i způsoby práce. 23 %17 %5 %4 %2 %2 %2 %2 %2 %2 %0 %5 %10 %15 %20 %25 %PinterestPředškoláciYoutubeFacebookKrokotakVeseláchaloupka pro AničkuNápadyŠikovnýcvrčekTvořivédětilogopedickéstránky