| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 14/27 I přesto, že pro podstatnou část mateřských škol bylo využití digitálních technologií pro vzdělávání dětí zcela novou zkušeností, většina z nich na určité úrovni digitální techniku využila. Pozitivním zjištěním je, že i přes minimální metodickou podporu některé mateřské školy přistoupily úspěšně i k vyšším formám využívání digitální techniky než pouze např. pro psaní e-mailů nebo zveřejňování sdělení na webových stránkách. 7 Komunikace Podle vyjádření ředitelů škol téměř všechny mateřské školy udržovaly nějaký kontakt s rodiči. Podoba a četnost kontaktu se pak lišily podle toho, jestli škola poskytovala i pravidelnou nabídku rozvojových aktivit. Jen zlomek ředitelů mateřských škol (0,7 %) uvedl, že s rodiči v období po uzavření provozu školy žádný kontakt neudržoval. Velmi pozitivně hodnotím rychlé navázání on-line kontaktů s většinou rodičů a okamžitou reakci na naše podněty ze strany téměř všech rodičů. Zadávání úkolů jsme zvolili jednou týdně a úkoly jsou rozepsány v přehledné tabulce na jednotlivé dny, včetně zasílání příběhů a pohádek motivujících k aktivitě, fotonávodů k postupům výroby výrobků, podnětů ke sportovním aktivitám na zahradě apod. Některé činnosti byly rozdělovány dle věku a mladší děti si zkoušely z vlastního popudu i činnosti pro děti starší a naopak starší děti dělaly práci navíc určenou jen malým dětem. Našich aktivit se účastnili i starší sourozenci dětí, kteří už chodí do školy. Zřídili jsme pro zpětnou vazbu dětem i on-line nástěnku na webových stránkách, která je z důvodu ochrany dat chráněna heslem a přístupná je pouze rodičům a dětem. Tuto spolupráci a pro nás všechny nový způsob komunikace s dětmi na dálku si velmi chválím a cením jako novou a dobrou zkušenost. Pro kontakt s rodiči mateřské školy využívaly své webové stránky, e-maily a telefon, případně sociální sítě. Graf č. 7 Způsoby kontaktu mateřské školy s rodiči po uzavření provozu Využívání uvedených prostředků opět souviselo s velikostí mateřské školy. Osobnější komunikace (telefonická i pomocí sociálních sítí) byla častěji navazována v mateřských školách s nižším počtem dětí, zatímco plošnější komunikace (např. pomocí webových stránek) byla častější v mateřských školách s vyšším počtem dětí. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %pomocí webovýchstránek školyprostřednictvímtelefonue-maily konkrétním hromadnými e-mailyjednotlivým rodičůmvšem rodičůmprostřednictvímsociálních sítí