| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 13/27 z Prahy a Olomouckého či Moravskoslezského kraje, naopak nejméně často v krajích Jihočeském a Karlovarském. Relativně velmi početná (24 %) je skupina mateřských škol, která uvedla, že úroveň vybavení digitální technikou pro ně znamená zásadní překážku pro on-line vzdělávání. Hlavním a převládajícím důvodem je tedy nedostatečné vybavení těchto škol, především kvalitnějšími PC nebo notebooky (více než čtyři pětiny těchto mateřských škol), případně absence nebo nízká kvalita internetového připojení. Jen velmi malá skupina (7 %) z těchto mateřských škol uvedla jako příčinu i nedostatečné digitální kompetence pedagogů. Pedagogičtí pracovníci mají v mateřské škole k dispozici PC s připojením, tiskárny a kopírky. Vzhledem k tomu, že v mateřské škole nemáme tablety nebo notebooky, nebylo možné tato zařízení poskytnout pedagogům pro práci z domu. Proto dochází za tímto účelem do školy nebo materiály posílají přes mobily. Ani většina rodičů nedisponuje potřebným vybavením a připojením v odpovídající kvalitě. Zbývající tři čtvrtiny mateřských škol v současném vybavení digitální technikou pro poskytování nabídky rozvojových aktivit překážku nespatřují. Důvodem může být pravděpodobně to, že nepovažují poskytování on-line vzdělávání pro předškolní děti za pedagogicky správné, nebo to, že mají pro zabezpečení současné podoby vzdělávání dostatečné množství digitální techniky. Naprosto skvěle funguje komunikace s rodiči, jejich ochota spolupracovat při instalaci aplikace. Děti jsou skvělé, natěšené. Díky Zoom jsme schopni vytvořit skvělou interaktivní činnost, kdy jsou děti zapojené a velmi zaujaté. Někdy nestačí ani 40 minut (verze zdarma nepovoluje delší videohovor), ale děti se vzápětí přihlásí znovu a pokračujeme. Podle zpětné vazby se děti na „vysílání“ těší, udělali jsme si i „zápis nanečisto“, můžeme spolu vyrábět, kreslit, malovat, zpívat, rytmizovat, plnit úkoly, zacvičit si, prostě téměř vše jako ve školce, jenom ve zkrácené verzi. Děti neztrácí sociální kontakt, vidí jak paní učitelky, tak ostatní děti, musí být připravené na osmou hodinu ráno, takže se jim zachovává i určitý režim. No a maminky si na chvíli odpočinou. Nám se daří plnit vzdělávací nabídku, i když přípravy jsou náročnější, a hlavně to všechny baví. Velkým plusem jsou i vlastní videa paní učitelky s tanečky, které děti znají. Odkazy dostávají rodiče e-mailem. Jak již bylo zmíněno, většina poskytované nabídky rozvojových aktivit je vytvářena v textové podobě. Jen 8 % z celkového počtu 5 248 mateřských škol uvedlo, že pro vzdělávání využilo digitální technologie jiným způsobem (on-line komunikace, vlastní nahraná videa apod.). Nahráváme vlastní videa pro děti i rodiče, videopozdravy, pohybové aktivity, hudební činnosti, výtvarné tvoření. Ve videonahrávkách figurovaly i děti učitelek, které si připravovaly zejména hudební chvilky a pohybové aktivity. Některé mateřské školy soustředily tuto formu vzdělávání především na děti v posledním roce předškolního vzdělávání. On-line momentálně probíhá pouze vzdělávání předškoláků, a to podle jejich individuálních vzdělávacích potřeb. Dvě třetiny z mateřských škol, které využívají on-line vzdělávání, deklarují zajištění nabídky rozvojových aktivit i pro rodiče a děti bez on-line připojení (nejčastěji telefonicky, případně fyzickým způsobem předávání). Nabídka vzdělávacích materiálů je poskytována i k osobním odběrům, využili jsme naší zahradní knihovničky. Vše je kdykoliv k odběru ve složce.