| Vzdělávání v mateřských školách v období nouzového stavu | 7/27 Pro děti v posledním povinném roce předškolního vzdělávání je pak důležitá systematická příprava na vzdělávání v základní škole, do níž za několik měsíců nastoupí. V optimální podobě by na základě deficitních oblastí školní zralosti konkrétního dítěte měly být zadávány takové aktivity, které u něj cíleně rozvíjejí např. grafomotoriku, matematické představy, sluchové vnímání apod. Pedagogové mateřské školy mohli vhodným způsobem požádat rodiče, aby na základě dostupné diagnostiky věnovali podporu svému dítěti tak, aby bylo na přechod do základního vzdělávání co nejlépe připraveno. Optimálním postupem mateřských škol tak byla nejen nabídka rozvojových aktivit pro všechny, ale také aktivit individuálně cílených, které by co nejlépe odpovídaly potřebám konkrétního dítěte, zvláště v posledním roce předškolního vzdělávání. 4 Změny v provozu mateřských škol V období od vyhlášení nouzového stavu v České republice dne 11. března 2020 zůstalo 95 % mateřských škol úplně uzavřeno, přičemž většina z nich byla uzavřena na dobu delší než jeden měsíc. Pouze 5 % mateřských škol uzavřeno nebylo a pouze 1,5 % mateřských škol provoz ani žádným způsobem neomezilo. I v těchto mateřských školách však bylo přítomno výrazně méně dětí než obvykle, většinou dokonce méně než polovina. Graf č. 1 Provoz mateřských škol v období po 11. březnu 2020 K uzavření mateřských škol došlo nejčastěji v důsledku toho, že do nich rodiče po vyhlášení nouzového stavu jednoduše přestali své děti posílat. Druhým nejčastějším důvodem byl požadavek na uzavření ze strany zřizovatele mateřské školy, iniciativa ze strany ředitele školy byla až třetí v pořadí. V řadě případů však nelze primární impuls k uzavření mateřské školy identifikovat, protože šlo o koordinovaný krok ředitele a zřizovatele v souvislosti s podstatným úbytkem dětí docházejících do mateřské školy. Mateřská škola byla uzavřena na doporučení zřizovatele, ve vztahu k opatřením vlády v dalších stupních vzdělávání a s ohledem na neúčast dětí na předškolním vzdělávání po vyhlášení nouzového stavu. Ojediněle se důvodem pro uzavření staly i jiné související skutečnosti. 88 %4 %3 %4 %1 %uzavřela provoz na obdobídelší než 1 měsícuzavřela provoz na obdobíod 15 kalendářních dnůdo 1 měsíceuzavřela provoz na obdobíod 1 do 14 kalendářních dnůomezila provoz(např. uzavřeny některé třídy)nebyla uzavřenaa provoz nebyl ani omezen