6 │VZDĚLÁVACÍ OBLAST UMĚNÍ A KULTURA V KONTEXTU CHARAKTERISTIK ŠKOL Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura 39 jižní Moravě do značné míry samy přebírají roli, kterou v jiných krajích plní samotné školy. Podporu těmto argumentům poskytuje také nižší účast žáků 1. stupně škol dalších moravských krajů na různorodých školních kulturně zaměřených akcích, přičemž podprůměrné hodnoty tohoto ukazatele vykazuje také Zlínský kraj. Druhým zajímavým zjištěním z hodnocení krajských specifik pak je vyšší důležitost a obliba hudební výchovy uváděná žáky škol Karlovarského a Ústeckého kraje. Tento poznatek poskytuje ještě jeden střípek do mozaiky poznání přínosnosti vzdělávací oblasti Umění a kultura pro utváření prostoru k úspěchu i méně úspěšným žákům. Jsou to právě žáci škol Karlovarského a Ústeckého kraje, kteří ve velkém počtu šetření zaznamenávají relativně horší výsledky.