6 │VZDĚLÁVACÍ OBLAST UMĚNÍ A KULTURA V KONTEXTU CHARAKTERISTIK ŠKOL Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura 38 TABULKA 7 │ Přehled hodnocených ukazatelů založených na odpovědích učitelů hudební a výtvarné výchovy a žáků Ukazatel Popis ukazatele Spokojenost učitele s výukou hudební/výtvarné výchovy Ukazatel nabývá vyšších hodnot, pokud učitel hudební/výtvarné výchovy uvádí vyšší míru své spokojenosti s výukou hudební/výtvarné výchovy ve škole. Učitelem vnímaná důležitost vzdělávací oblasti Umění a kultura Ukazatel nabývá vyšších hodnot, pokud učitel hudební/výtvarné výchovy: (a) považuje vzdělávací oblast Umění a kultura za stejně důležitou jako ostatní vzdělávací oblasti; (b) vnímá stejný postoj také u vedení školy; a (c) vnímá hudební/výtvarnou výchovu jako svůj oblíbený předmět. Pravidelnost spolupráce učitele s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi a spokojenost s ní Ukazatel nabývá vyšších hodnot, pokud učitel hudební/výtvarné výchovy: (a) spolupracuje s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi na pravidelné bázi; a (b) považuje takovou spolupráci za velmi přínosnou. Žákem vnímaná důležitost a oblíbenost hudební výchovy Ukazatel nabývá vyšších hodnot, pokud žák: (a) považuje hudební výchovu za důležitý předmět; (b) hudební výchova ho baví; (c) baví ho zpívat a hrát na rytmické nástroje; a (d) chtěl by více hodin hudební výchovy. Žákem vnímaná důležitost a oblíbenost výtvarné výchovy Ukazatel nabývá vyšších hodnot, pokud žák: (a) považuje výtvarnou výchovu za důležitý předmět; (b) výtvarná výchova ho baví; (c) baví ho kreslit a modelovat; a (d) chtěl by více hodin výtvarné výchovy. Četnost a různorodost školních kulturních akcí navštěvovaných žákem Ukazatel nabývá vyšších hodnot, pokud žák: (a) navštěvuje širší spektrum školních kulturně zaměřených akcí; a (b) tyto akce zároveň navštěvuje častěji. Tabulka č. 8 zachycuje výsledky hodnocení ukazatelů definovaných v tabulce č. 7 vzhledem ke sledovaným charakteristikám učitelů a žáků. Primární poznatek v tomto ohledu ukazuje na vyšší důležitost, kterou vzdělávací oblasti Umění a kultura přikládají učitelé i žáci menších a také neúplných škol, především pak žáci 1. stupně. Učitelé menších škol také silněji vyjádřili svou spokojenost s výukou hudební a výtvarné výchovy. Pro žáky neúplných škol je charakteristická vyšší četnost a různorodost navštěvovaných školních kulturních akcí, vzhledem k velikosti školy není toto hodnocení jednoznačné. Za pozornost však stojí nižší hodnoty tohoto ukazatele charakteristické pro žáky škol v zázemí velkých měst, kde svou roli může hrát dlouhodobější charakter utváření komunitních vazeb v území, které se vyznačuje vyššími hodnotami imigrace nových obyvatel z měst. Odlišně vnímají četnost a pravidelnost spolupráce s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi ředitelé a učitelé malých a velkých škol. Svůj význam zde může mít neformální spolupráce učitelů s umělci, která naopak nemusí být zohledněna v odpovědích ředitelů. Konečně stojí za pozornost skutečnost, že učitelé s nejkratší praxí vnímají nižší důležitost hudební a výtvarné výchovy a zároveň mají slaběji etablovanou spolupráci s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi. TABULKA 8 │ Srovnání hodnocených ukazatelů vzdělávací oblasti Umění a kultura vzhledem ke sledovaným charakteristikám školy Porovnání dvou typů charakteristiky školy: ● – významně lepší hodnota prvního z uvedených typů charakteristiky školy (95% interval spolehlivosti); ○ – nevýznamné rozdíly hodnot (95% interval spolehlivosti); ● – významně horší hodnota prvního z uvedených typů charakteristiky školy (95% interval spolehlivosti); ○ – informace pro 1. stupeň základní školy; ○ – informace pro 2. stupeň základní školy12 Srovnávané charakteristiky školy (tučně hodnota, k níž se vztahuje barva značky v buňce tabulky) I II III IV V VI obec školy – jádrové území vs. suburbium ○ ○ ○ ●1○ 2●1○ 2○1●2 obec školy – jádrové území vs. venkov ○ ○ ○ ●1○ 2●1○ 2○ ○ 1 2obec školy – suburbium vs. venkov ○ ○ ○ ○ ○ 1 2○ ○ 1 2●1○ 2velká škola vs. středně velká škola ○ ○ ○ ● ●1 2 ●1○ 2●1●2 velká škola vs. malá škola *● ● ● ●1 ●1 ○ 1středně velká škola vs. malá škola *● ● ○ ○ 1○ 1●1 plně organizovaná škola vs. neúplná škola *○ ● ● ●1 ●1 ●1 praxe učitele: –0 4 roky vs. 5–20 let ○ ● ● - - - praxe učitele: –0 4 roky vs. více než 20 let ○ ● ● - - - praxe učitele: –5 20 let vs. více než 20 let ○ ○ ○ - - - * Žákovské hodnocení provedeno jen pro žáky 1. stupně; hodnocení pro 2. stupeň je buď z definice bezpředmětné (organizovanost školy), nebo nerelevantní z důvodu počtu žáků v definované kategorii. Pozn.: – spokojenost učitele s výukou hudební/výtvarné výchovy; – učitelem vnímaná důležitost vzdělávací oblasti Umění a kultura; I IIIII – pravidelnost spolupráce učitele s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi a spokojenost s ní; IV – žákem vnímaná důležitost a oblíbenost hudební výchovy; – žákem vnímaná důležitost a oblíbenost výtvarné výchovy; VVI – četnost a různorodost školních kulturních akcí navštěvovaných žákem. Hodnocení krajských specifik (blíže viz příloha č. 1) poskytuje ještě některá doplňující zjištění. V kontextu významu tradiční kultury pro Jihomoravský kraj může být poněkud překvapivé zjištění, že učitelé hudební a výtvarné výchovy jsou spíše méně spokojeni s výukou těchto předmětů, zároveň uvádějí nižší míru pravidelné spolupráce s umělci a kulturně-uměleckými organizacemi, také žáci 1. stupně uvádějí svou méně častou účast na různých školních kulturně zaměřených akcích. Vysvětlení těchto zjištění může být spojeno s tím, že kulturně-umělecké organizace působící na