5 │FORMY PODPORY ROZVOJE ŽÁKŮ VE VZDĚLÁVACÍ OBLASTI UMĚNÍ A KULTURA Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura 30 (např. projektový den s kulturou). Pozitivní v tomto ohledu je, že pouze jedna škola ze sta žádné aktivity tohoto druhu nerealizuje. Mezi další charakteristiky společných mezitřídních kulturně-uměleckých aktivit patří: ■ účast vysokého podílu žáků škol na takto koncipovaných aktivitách, především pak ale na školních akademiích/besídkách a projektových dnech, přičemž však tato jistě žádoucí praxe není vlastní všem školám 15a v případě nižší účasti je důležitá role učitele při výběru žáků, kteří se budou dané aktivity účastnit; ■ převažující realizace takto koncipovaných aktivit jak v prostorách školy, tak mimo ně (85 % škol), přičemž v případě třetiny škol převažuje realizace těchto aktivit mimo prostory školy. Z hlediska utváření občanské společnosti je velmi pozitivní, že řada společných mezitřídních kulturně-uměleckých aktivit má komunitní a mezigenerační charakter (např. komunitní vystoupení žáků při slavnostních událostech , 16vystoupení žáků v klubech seniorů, kulturně-umělecké aktivity zaměřené na podporu osob ohrožených sociálním vyloučením apod.), a podporuje tak sociální a územní soudržnost v lokalitě školy. Důležitým aspektem problematiky je také účast žáků škol na vystoupeních soutěžního charakteru, a to v kontextu osobního rozvoje žáků s uměleckým nadáním. GRAF 11 │ Počet škol využívajících danou formu podpory rozvoje žáků ve vzdělávací oblasti Umění a kultura (počet souhlasně odpovídajících ředitelů škol; N = 643) 5.4 Specifika průběhu hudební a výtvarné výchovy Hodnocení toho, jak žáci vnímají hudební a výtvarnou výchovu, ukázalo jednak na oblíbenost těchto dvou předmětů a jednak na horšící se postoje žáků při přechodu z prvního na druhý stupeň základní školy. V tomto kontextu stojí za pozornost dvě otázky: ■ „Odlišují se základní charakteristiky hodin hudební a výtvarné výchovy od hodin výuky jiných předmětů?“ ■ „Dochází ke změně charakteristik hodin hudební a výtvarné výchovy na 1. a 2. stupni základní školy?“ Při hledání odpovědí na uvedené otázky byly využity informace z hospitací, které byly pořízeny v rámci prezenční inspekční činnosti jednak v hodinách hudební a výtvarné výchovy a jednak v hodinách jiných předmětů, a to ve třech 15 Dvě třetiny ředitelů škol uvedly, že se společných mezitřídních kulturně-uměleckých aktivit účastní více než dvě třetiny žáků, čtvrtina ředitelů škol uvedla účast třetiny až dvou třetin žáků a desetina ředitelů škol pak účast méně než třetiny žáků. 16 Například rozsvěcování vánočního stromečku. 0100200300400500600školní orchestržákovská televizežákovský rozhlashudební soubor (skupina)divadelní soubortaneční souborpěvecký sborčasopis vydávaný za účasti žákůspecializovaný projektový dendivadelní vystoupenípěvecké vystoupenívýstavy prací žákůškolní akademie/besídka