3│POSTAVENÍ A VNÍMÁNÍ VZDĚLÁVACÍ OBLASTI UMĚNÍ A KULTURA VE ŠKOLÁCH Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura 20 a kultura v jiných předmětech právě ve vytvoření prostoru pro zažití úspěchu i méně úspěšným žákům (blíže viz podkapitola 5.4 a graf č. 13). TABULKA 2 │ Postoj žáka k hudební výchově a výtvarné výchově a jím vnímané vztahy k učitelům a spolužákům (korelační koeficient) Obliba hudební výchovy Obliba výtvarné výchovy Vztah žáků k učitelům Vztah žáků ke spolužákům Obliba hudební výchovy 1,00 0,59 0,36 0,24 Obliba výtvarné výchovy 0,59 1,00 0,33 0,20 Graf č. 5 upozorňuje na závažné zjištění, kterým je horšící se postoj žáků k předmětům hudební a (ještě o něco více) výtvarná výchova při jejich přechodu z prvního na druhý stupeň základní školy, což je jev opakovaně pozorovaný také v dalších předmětech a rovněž uváděný učiteli hudební a výtvarné výchovy zapojenými do tohoto šetření (blíže viz kapitola 5.5). V rámci šetření byli dotazováni žáci 5. a 7. ročníku základní školy, tj. žáci poměrně blízkých ročníků, což dává uvedenému zjištění ještě větší váhu. GRAF 5 │ Průměrná hodnota skóre faktorů obliby hudební výchovy a obliby výtvarné výchovy vzhledem ke stupni studia (99% interval spolehlivosti) -0,4-0,3-0,2-0,10,00,10,20,30,41. stupeň – hudební výchova2. stupeň – hudební výchova1. stupeň – výtvarná výchova2. stupeň – výtvarná výchova