3│POSTAVENÍ A VNÍMÁNÍ VZDĚLÁVACÍ OBLASTI UMĚNÍ A KULTURA VE ŠKOLÁCH Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura 19 3.3 Pohled žáků Pohled ředitelů škol a učitelů hudební a výtvarné výchovy na vzdělávací oblast Umění a kultura je vhodné doplnit také o pohled žáků. Graf č. 4 zachycuje míru souhlasu žáků s tvrzeními, které se vztahují k jejich vnímání hudební a výtvarné výchovy. Hlavní zjištění v tomto ohledu ukazují, že žáci přikládají vzdělávací oblasti Umění a kultura nižší důležitost, než je tomu v případě ředitelů škol a učitelů. Zároveň jsou však hudební a především výtvarná výchova předměty, které žáky baví, a velký podíl z nich by se nebránil rozšíření časové dotace věnované těmto předmětům. 8GRAF 4 │Postoj žáků k hudební a výtvarné výchově – míra souhlasu s daným tvrzením (podíl odpovídajících žáků) Bližší hodnocení odpovědí žáků na otázky uvedené v grafu č. 4 ukazuje, že mezi jejich odpověďmi týkajícími se daného předmětu existuje úzký vztah. Určitě nepřekvapí, že žáka, kterého baví výtvarná výchova, také častěji baví kreslit i modelovat, častěji je pro něj výtvarná výchova důležitým předmětem a chtěl by více hodin výtvarné výchovy ve výuce, a že analogické tvrzení lze formulovat také pro hudební výchovu. Tato skutečnost pak umožňuje vytvořit dva faktory vypovídající o tom, jak žáci mají v oblibě hudební, respektive výtvarnou výchovu. Dotazování žáků se vedle toho zaměřilo na hodnocení klimatu jejich třídy, přičemž z jejich odpovědí je možné vytvořit další dva faktory: ■ vztah žáka s učiteli (např. podpora od učitelů v případě potřeby, spravedlnost učitelů, zájem učitelů o žáka, vztahy mezi žákem a učiteli, řešení neshod s učiteli a další); ■ vztah žáka se spolužáky (např. množství kamarádů, přátelské vztahy, obliba žáka mezi spolužáky, podpora ze strany spolužáků). Tabulka č. 2 zachycuje hodnocení vztahů mezi čtyřmi uvedenými faktory. Ukazuje se, že žáci, kteří mají v oblibě výtvarnou výchovu, mají v oblibě také hudební výchovu. Vztah žákovy oblíbenosti hudební a výtvarné výchovy a jím vnímaným klimatem třídy je také pozitivní, ale ne příliš silný, což naznačuje, že hudební a výtvarná výchova mohou často být oblíbenými předměty také žáků, kteří se ve třídě, a především pak ve vztahu se spolužáky, necítí úplně nejlépe. V tomto ohledu je zajímavé zjištění, že ředitelé škol vidí největší přínosy (metod) vzdělávací oblasti Umění 8 Nejvyšší podíl žáků by se ve škole chtěl více věnovat výtvarným aktivitám, dále hudbě/zpěvu a tanci, nejnižší podíl žáků pak divadlu. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Hudební výchova je důležitý předmět.Výtvarná výchova je důležitý předmět.Chtěl/a bych mít více hodin hudební výchovy.Baví mě hrát na rytmické nástroje (např. triangl, tamburína).Baví mě zpívat.Chtěl/a bych více hodin výtvarné výchovy.Baví mě modelovat.Hudební výchova mě baví.Výtvarná výchova mě baví.Baví mě kreslit.rozhodně nespíše nespíše anorozhodně ano