Podpora rozvoje žáků základních škol ve vzdělávací oblasti Umění a kultura 5 OBSAH 1 ÚVOD ........................................................................................................................................................ 8 1.1 CÍL ŠETŘENÍ A ZDROJE INFORMACÍ ................................................................................................. 8 2 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ...................................................................................................... 12 3 POSTAVENÍ A VNÍMÁNÍ VZDĚLÁVACÍ OBLASTI UMĚNÍ A KULTURA VE ŠKOLÁCH 16 .. 3.1 POHLED ŘEDITELŮ ŠKOL .................................................................................................................. 16 3.2 POHLED UČITELŮ HUDEBNÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY .............................................................. 16 3.3 POHLED ŽÁKŮ ...................................................................................................................................... 19 4 PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ – VZDĚLÁVACÍ OBLAST UMĚNÍ A KULTURA ........................ 22 4.1 PERSONÁLNÍ PODMÍNKY ................................................................................................................... 22 4.2 MATERIÁLNÍ PODMÍNKY ................................................................................................................... 23 5 FORMY PODPORY ROZVOJE ŽÁKŮ VE VZDĚLÁVACÍ OBLASTI UMĚNÍ A KULTURA 26 . 5.1 POVINNÉ A NEPOVINNÉ/VOLITELNÉ PŘEDMĚTY, KROUŽKY NA ŠKOLÁCH ....................... 26 5.2 SPOLUPRÁCE ŠKOL S UMĚLCI A KULTURNĚ-UMĚLECKÝMI ORGANIZACEMI ................... 27 5.3 DALŠÍ FORMY PODPORY KULTURNĚ-UMĚLECKÉHO ROZVOJE ŽÁKŮ .................................. 29 5.4 SPECIFIKA PRŮBĚHU HUDEBNÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY ........................................................ 30 5.5 PŘEKÁŽKY REALIZACE HUDEBNÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY ................................................... 32 6 VZDĚLÁVACÍ OBLAST UMĚNÍ A KULTURA V KONTEXTU CHARAKTERISTIK ŠKOL 36 . 6.1 ŘEDITELÉ ŠKOL ................................................................................................................................... 36 6.2 UČITELÉ HUDEBNÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY A ŽÁCI ................................................................. 37 7 ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ ................................................................................................................. 42 7.1 ZÁVĚRY .................................................................................................................................................. 42 7.2 DOPORUČENÍ ........................................................................................................................................ 43 SEZNAM ZKRATEK .................................................................................................................................... 45 PŘÍLOHA 1 KRAJSKÁ SPECIFIKA ......................................................................................................... │48