5 │ ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020 44 5.2 Změny v matematickém vzdělávání – současnost a budoucí záměry Otázkou realizovaných a plánovaných změn v matematickém vzdělávání se zabývala ČŠI při prezenční inspekční činnosti v navštívených základních školách. úrovní vyučování matematiky na své škole je spokojena více než třetina S ředitelů, necelé dvě třetiny ředitelů vyjádřily svou částečnou spokojenost, přičemž svou plnou spokojenost vyjádřili častěji ti ředitelé základních škol, jejichž žáci dosáhli v testu matematické gramotnosti lepší výsledky. V případě většiny navštívených základních škol tak existuje prostor pro zvyšování kvality matematického vzdělávání. Výraznější měny ve vyučování matematiky byly v období předchozích tří let realizovány na více než 50 %z navštívených základních škol, přičemž o něco častěji se jednalo o školy, na nichž ředitel neuvedl svou plnou spokojenost s úrovní vyučování matematiky. Změny se v případě těchto základních škol dotýkaly různorodých oblastí spojených s klíčovými problémy matematického vzdělávání, přičemž se nejčastěji jednalo o oblasti: ■ zlepšení materiálního vybavení, jako jsou interaktivní tabule, tablety a další (76 % škol usilujících o výraznější změny ve vyučování matematiky); ■ zvyšování kvalifikace a odborného růstu učitelů v oblasti matematiky, didaktiky matematiky, osobnostně sociálního rozvoje žáků (68 %); ■ odborné spolupráce učitelů školy (68 %); ■ zavádění nových aktivit v podobě doučování žáků s problémy v některých oblastech matematické gramotnosti (66 %); ■ využití výukových programů a vzdělávacího softwar pro matematickou gramotnost (50 %); u ■ tvorby a využívání nových didaktických materiálů zaměřených na matematickou gramotnost v různých předmětech (40 %); ■ zavádění nových aktivit např. matematické kroužky pro žáky (37 %);– ■ edukačních metod s posilováním metod zaměřených konstruktivisticky (37 %); ■ zavádění dělených hodin matematiky pro nižší počet žáků ve třídě a možnost diferencovat výuku (29 %); ■ zvyšování počtu hodin matematiky (18 %); ■ práce s rodiči např. pravidelné kavárny/dílny či otevřené hodiny pro rodiče (11 %).– Téměř dvě třetiny ředitelů navštívených základních škol pak deklarovaly svůj zájem usilovat o další změny vyučování matematiky na své škole, přičemž hlavní záměry korespondují s oblastmi změn realizovaných školami v uplynulých třech letech a blíže byly představeny v rámečcích třetí kapitoly.