5 │ ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020 43 ■ nedostatek času pro výuku, a to rovněž v kontextu odpadávání výuky (např. školní akce, nemoc a další) a celkově širokých požadavků všech vzdělávacích oblastí RVP; ■ problémy spojené s velkými rozdíly v dovednostech žáků ve třídě (inkluzivní vzdělávání); ■ vysoký počet žáků ve třídě a ve spojení s tím omezené možnosti dělených hodin . V odpovědích na obecnější otázku, co je omezuje v jejich práci, zdůraznili učitelé matematiky na základních školách především systémové oblasti – administrativu, prestiž učitelského povolání a psychickou náročnost učitelského povolání. V kontextu zjištění týkajících se matematické gramotnosti pak stojí za pozornost výrazný nárůst podílu učitelů 2. stupně základní školy, kteří poukazují na nedostatečnou motivaci žáků k učení (viz tabulka č. 9). TABULKA 9 | Překážky nejvíce omezující učitele matematiky na základních školách při výkonu své profese (po díl odpovídajících učitelů31) Překážka 1. stupeň 2. stupeň Administrativa 7 %4 75 % Nedostatečně vnímaná prestiž povolání 50 % 50 % Psychická náročnost povolání 38 % 38 % Nekázeň žáků 28 % 29 % Časová náročnost jednotlivých činností 27 % 24 % Platové ohodnocení 26 % 22 % Vztahy se zákonnými zástupci žáků 23 % 20 % Vysoký počet žáků ve třídách 19 % 21 % Nedostatečná motivace žáků 18 % 32 % Nadměrný objem učiva 13 % 14 % Nedostatek schopností a nadání žáků 12 % 18 % Nedostatečné zázemí a vybavení školy 10 % 10 % Nedostatečná podpora ze strany vedení školy 3 % 3 % Špatný pracovní kolektiv 3 % 2 % Tlak přijímacích, maturitních a závěrečných zkoušek 3 % 7 % Malá schopnost učitele zaujmout a nadchnout své žáky 1 % 2 % S překážkami práce na základní škole úzce souvisejí oblasti, v jejichž rámci by učitelé matematiky přivítali podporu své práce. V kontextu rozvoje matematické gramotnosti žáků lze v tomto ohledu zdůraznit především často uváděnou oblast inspirace v oblasti metod a forem výuky, dále pak oblasti spojené se zlepšením materiální podpory výuky a zvyšováním dostupnosti nástrojů k podpoře rozvoje gramotností a klíčových kompetencí žáků. I tyto poznatky korespondují a velmi vhodně doplňují zjištění předchozích kapitol. TABULKA 10 | Oblasti, v jejichž rámci by učitelé matematiky na základních školách nejvíce uvítali podporu své práce (podíl odpovídajících učitelů32) Oblast podpory 1. stupeň 2. stupeň Snížení rozsahu administrativních činností 60 % 63 % Inspirace v oblasti metod a forem výuky 51 % 51 % Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 26 % 25 % Zlepšení materiální podpory pro výuku 24 % 21 % Prohloubení vědomostí k prevenci a projevům rizikového chování žáků 21 % 20 % Prohloubení dovedností ke spolupráci se zákonnými zástupci žáků 19 % 17 % Prohloubení vědomostí a znalostí v matematice 16 % 16 % Získání dalších dovedností v oblasti ICT 16 % 19 % Prohloubení dovedností v oblasti vedení žáků a vedení třídy 11 % 16 % Nástroje k podpoře rozvoje gramotností klíčových kompetencía 10 % 12 % Prohloubení dovedností ke spolupráci s asistentem pedagoga 6 % 9 % 31 Jedná se o odpovědi učitelů získané v rámci komplexní inspekční činnosti. 32 Jedná se o odpovědi učitelů získané v rámci komplexní inspekční činnosti.