5 │ ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020 42 5 ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Hodnocení rozvoje matematické gramotnosti žáků se ve svém obsahu zaměřilo na dvě dílčí oblasti, a to na omezující překážky a preferované oblast podpory své práce pohledem učitelů matematiky i na základních školách, respektive na současné a budoucí změny v matematickém vzdělávání pohledem ředitelů navštívených základních škol. Obecně je třeba poukázat na vysokou stabilit hodnocených aspektů ma u tematické gramotnosti na 1. 2. stupni základní školy i (např. srovnání vybraných aspektů matematické gramotnosti žáků pro školní roky 2017/201 a 2019/2020), tj. učitelé 8 1. i 2. stupně základní školy vnímají hodnocené aspekty rozvoje matematické gramotnosti žáků obdobně. 5.1 Rozvoj matematické gramotnosti žáků překážky a oblasti – podpory Rozvoj matematické gramotnosti žáků základních škol může být komplikován různými překážkami, jejichž poznání je důležité pro efektivní plánování případných systémových intervencí. V tomto ohledu uváděli učitelé matematiky častěji dvě témata. Prvním tématem je obecný nezájem žáků o vlastní vzdělávání, a to ve spojení s převažující nechutí k matematice (48 % učitelů), druhým tématem pak nedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost RVP, potažmo ŠVP (28 % učitelů). e zřejmé, že hlavní překážky rozvoje matematické gramotnosti žáků vnímané učiteli matematiky Jkorespondují a dále podporují zjištění předchozích kapitol. Učiteli vníman překážkyé rozvoje matematické gramotnosti žáků zůstávají při srovnání poznatků šetření ve školních letech 2017/2018 2019/2020 prakticky a stejné (viz graf č. 17); negativní pohled na obsahovou přeplněnost RVP mírně zesílil na úkor hodnocení (ne)zájmu žáků o vlastní vzdělávání. GRAF 17 | Hlavní překážky rozvoje matematické gramotnosti žáků pohledem učitelů matematiky (podíl odpovídajících učitelů) Další překážky rozvoje matematické gramotnosti žáků 6. ročníku základní školy byly uváděny méně často, poskytují však možné náměty pro úvahy o rozvoji matematické gramotnosti žáků: ■ nedostatečná podpora žáků ze strany rodiny, ale také tlak ze strany rodičů na přípravu k přijímacím zkouškám na střední školu (nutnost učení na přijímací zkoušky); ■ zvyšující se nesoustředěnost žáků, hledání rychlého řešení a nezájem o pochopení souvislostí, včetně kontextu vliv moderních technologií klesající prestiže matematiky a logiky ve společnosti;u a ■ chybějící motivace žáků v kontextu nastavení systému přijímání žáků na střední školu; ■ snaha učitele probrat vše co nejrychleji vedoucí k „biflování“ postupu, nikoli k pochopení souvislostí s propojením výuky matematiky s praxí; 0 %20 %40 %60 %80 %100 %nedostatek příležitostí v rámci DVPP pro získání potřebnýchdovedností učitelůnedostačující didaktické dovednosti absolventů učitelského studiapro výuku matematikynedostatečná podpora úsilí školy o rozvoj matematickýchdovedností žáků ze strany rodičůnedostatek kvalitních didaktických návodů pro realizacináročnějších oblastí učivanedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost školníhovzdělávacího programunedostatek času ve výuce pro obsahovou přetíženost rámcovéhovzdělávacího programuobecný nezájem žáků o vlastní vzdělávání ve spojenís převažující nechutí k matematice2017/20182019/2020