3│MATEMATICKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020 21 GRAF 5 | Četnost výskytu jednotlivých metod výuky v hospitovaných hodinách matematiky (podíl navštívených hodin) Metodický posun výuky ve směru konstruktivistických přístupů a výuky spojené běžnými životními situacemi patří s k záměrům změny plánované ve výuce matematiky v blízké budoucnosti, kterou ředitelé navštívených škol nejčastěji uváděli (viz rámeček č. 5), přičemž realizace takové změny je často spojována s očekáváním posilování zájmu žáků o matematiku a specifi,cky bývá vyzdviženo zavádění inovativních metodických přístupů na 2. stupni základní školy (je známou skutečností, že právě v tomto období je možné pozorovat významný pokles oblíbenosti matematiky u žáků) . Rámečky č. 6 a č. 7 ukazují možnou podstatu těchto změn, zároveň ale ukazují na dvě hrozby, se kterými je zavádění nových metodických přístupů spojeno: ■ Konstruktivisticky založené přístupy k výuce bývají časově náročnější než frontální výuka a hlediska z plnění znalostních cílů nemusí být tohoto důvodu více efektivní (viz rámeček č. 6).z ■ Konstruktivisticky založené přístupy výuce mohou narážet na odpor žáků a zákonných zástupců, kteří jsou k zvyklí na tradiční postupy předávání znalostí a dovedností. Rámeček č. 7 dává v tomto ohledu do kontrastu příklad úspěšného zavedení konstruktivisticky orientovaných přístupů k výuce a příklad neúspěchu daného nenalezením souladu mezi vyučujícím na jedné straně a žáky a rodiči na straně druhé. Tyto hrozby je potřeba vzít do úvahy při zavádění nových metodických přístupů k výuce. RÁMEČEK 5 │ Záměry deklarované řediteli navštívených škol metody matematického vzdělávání– V následujících třech letech budeme usilovat o rozšíření zastoupení hodin vedených převážně inovativními metodami s převahou konstruktivistických prvků. V následujících třech letech hodláme rozšířit výuku matematiky Hejného metodou do všech tříd 2. stupně školy, chceme více logických úloh a příkladů z běžného života. Chceme více nadchnout rodiče pro Hejného metodu na 1. stupni. Rodiče jsou nadšeni v první a druhé třídě, u vyšších ročníků (3. až 5.) jsou již mírně v napětí, protože čekají rychlejší početní výsledky svých dětí. Je potřeba lepšího porozumění Hejného metodě i ze strany rodičů. V dalším období budeme usilovat o lepší propojení matematického vzdělávání s příklady praktického řešení životních situací. Chceme posilovat propojení matematiky a dalších přírodovědných disciplín. Naš m záměrem je především více propojit matematiku s praktickým životem. Chceme častěji zavádět ukázky z běžného í života, zapojení logiky, „selského rozumu“ a kritického myšlení. Tomu také přizpůsobíme úlohy pro žáky (…), souvislosti a výpočty v praktických tématech (např. dům, zahrada a nakupování, procenta různého základu výplaty), argumentace – s pochopením, odvození a další. V následujících třech letech budeme především usilovat o posilování zájmu žáků o matematiku, a to propojováním výuky matematiky s praktickým životem. 0 %20 %40 %60 %80 %100 %učitel záměrně chybujedramatizace s cílem dosáhnout větší názornostivýklad učitele téměř výhradně bez interakce se žákyvýklad žákasoutěžhrapráce ve dvojicíchskupinová práce žákůcelotřídní diskusevýklad učitele s výraznou interakcí se žákysamostatná práce žákůpřevažující jevanone