Rozvoj matematické gramotnosti na základních školách ve školním roce 2019/2020 5 OBSAH 1 ÚVOD ....................................................................................................................................................... 8 1.1 DEFINICE MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI .................................................................................... 8 1.2 CÍL ŠETŘENÍ A ZDROJE INFORMACÍ ................................................................................................ 8 2 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ..................................................................................................... 12 3 MATEMATICKÁ GRAMOTNOST – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ........................ 16 3.1 CÍL VÝUKY MATEMATIKY A PILÍŘE MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI.................................. 16 3.2 MATERIÁLNÍ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ....................................................................................... 17 3.3 PERSONÁLNÍ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ....................................................................................... 18 3.4 PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ ...................................................................................................................... 20 3.4.1 TRADIČNÍ METODY A METODY S PŘEVAHOU KONSTRUKTIVISTICKÝCH PRVKŮ ........... 20 3.4.2 KONCEPČNÍ PŘÍSTUP K ROZVOJI MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI V DALŠÍCH PŘEDMĚTECH ...................................................................................................................................... 22 3.4.3 DALŠÍ CHARAKTERISTIKY PRŮBĚHU MATEMATICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ ............................ 23 3.5 PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ ŠIRŠÍ SOUVISLOSTI– .................................................... 25 4 HODNOCENÍ ÚROVNĚ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ ......................................... 32 4.1 ZAMĚŘENÍ TESTU MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI A PODOBA TESTOVÝCH OTÁZEK .... 32 4.2 ÚSPĚŠNOST ŽÁKŮ V ŘEŠENÍ TESTU A TESTOVÝCH OTÁZEK ................................................. 33 4.3 VYBRANÉ SOUVISLOSTI ÚROVNĚ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ ......................... 36 5 ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ .................................................................... 42 5.1 ROZVOJ MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ PŘEKÁŽKY A OBLASTI PODPORY– ....... 42 5.2 ZMĚNY V MATEMATICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ SOUČASNOST A BUDOUCÍ ZÁMĚRY – ........... 44 6 ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ ................................................................................................................ 46 6.1 ZÁVĚRY ................................................................................................................................................. 46 6.2 DOPORUČENÍ ....................................................................................................................................... 48 SEZNAM ZKRATEK ......................................................................................................................................... 50 PŘÍLOHA 1 │DALŠÍ CHARAKTERISTIKY VÝBĚROVÉHO ZJIŠŤOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ ............. 52