6│ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 50 Doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ■ Ve svých koncepčních a dalších dokumentech zdůrazňovat význam čtenářské gramotnosti žáků pro jejich profesní i osobní rozvoj, a to včetně průmětu do návrhových a implementačních částí těchto dokumentů návrh a implementace vhodných cílů a nástrojů pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků – na úrovni systému či školy, a to již od raného věku žáka/dítěte (předškolní vzdělávání, základní vzdělávání). ■ Věnovat specifickou pozornost žákům s velmi nízkou úrovní čtenářské gramotnosti (např. žáci pocházející z málo podnětného rodinného prostředí, chlapci studující nematuritní obory vzdělání). ■ Nadále přijímat systémová opatření k řešení potenciálních problémů plynoucích ze zhoršující se věkové struktury učitelů českého jazyka a literatury. ■ Podporovat opatření pro posilování kompetencí učitelů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti žáků, respektive v oblasti metod a forem výuky. ■ V kontextu zhoršujících se postojů žáků ke čtení při jejich průchodu vzdělávací soustavou aktivně spolupracovat na propagaci významu čtenářské gramotnosti pro profesní a osobní rozvoj člověka, a to již od raného věku dítěte/žáka. ■