5│ ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 41 TABULKA 11 │ Překážky nejvíce omezující středoškolské učitele českého jazyka a literatury při výkonu své profese (podíl odpovídajících učitelů v rámci komplexní inspekční činnosti ) Překážka Podíl administrativa 71 % nedostatečně vnímaná prestiž povolání 48 % psychická náročnost povolání 34 % platové ohodnocení 33 % časová náročnost jednotlivých činností 33 % nedostatečná motivace žáků 28 % vysoký počet žáků ve třídách 27 % nadměrný objem učiva 23 % tlak přijímacích, maturitních závěrečných zkoušeka 22 % nedostatek schopností nadání žáků a 15 % nekázeň žáků 13 % nedostatečné zázemí a vybavení školy 7 %vztahy se zákonnými zástupci žáků 5 %nedostatečná podpora ze strany vedení školy 5 %špatný pracovní kolektiv 4 %malá schopnost učitele zaujmout nadchnout své žákya 2 %S uvedenými překážkami práce středoškolského učitele českého jazyka literatury úzce souvisejí oblasti, ve a kterých by tito učitelé přivítali podporu pro zlepšení své práce. Nejčastěji byly v tomto ohledu uvedeny následující oblasti: ■ snížení rozsahu administrativních činností (59 % odpovídajících učitelů); ■ inspirace v oblasti metod forem výuky (56 % odpovídajících učitelů); a ■ zlepšení znalosti legislativy (21 % odpovídajících učitelů); ■ prohloubení znalostí v českém jazyce literatuře (19 % odpovídajících učitelů); a ■ získání dalších dovedností v oblasti ICT (19 % odpovídajících učitelů); ■ zlepšení chování žáků (19 % odpovídajících učitelů); ■ zlepšení materiální podpory pro výuku českého jazyka (18 % odpovídajících učitelů). Zlepšení dostupnosti nástrojů k podpoře rozvoje gramotností pak bylo uvedeno ze strany 17 % odpovídajících učitelů. 5.2 Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků hodnocení změn – v poznatcích šetření Podmínky, průběh dosažená úroveň čtenářské gramotnosti žáků středních škol byly hodnoceny v šetřeních ČŠI a ve školních letech 2015/2016 (pouze hodnocení úrovně dosažené čtenářské gramotnosti žáků středních škol), 2017/2018 a 2019/2020. Tato skutečnost umožňuje zhodnotit společné znaky a rozdíly ve zjištěních těchto tří šetření. ■ Podíl středních škol, které mají zpracovánu formalizovanou strategii rozvoje čtenářské gramotnosti žáků, se mezi školními roky 2017/2018 a 2019/2020 zvýšil z necelé pětiny středních škol na více než třetin u středních škol. 31Srovnání obou šetření dále ukazuje na zvýšení: (a) podíl středních škol, které zahrnuly u základní i náročnější cíle čtenářské gramotnosti ve školních dokumentech alespoň pro část předmětů jiných než český jazyk a literatura; (b) podíl středních škol, na kterých pracuje metodik nebo metodický u tým pečující o oblast čtenářské gramotnosti; (c) podíl středních škol, na kterých se učitelé cíleně u vzdělávají v tom, jak rozvíjet čtenářskou gramotnost; (d) účasti učitelů středních škol na DVPP se a speciálním zaměřením na rozvoj čtenářské gramotnosti 32. Celkově tak lze pozorovat rostoucí zájem 31 Srovnání vývoje pro 2. stupeň základní školy mezi školními roky 2015/2016 a 2017/2018 ukazuje na analogický poznatek . 32 Přes tuto skutečnost považují učitelé českého jazyka a literatury i nadále nedostatek vhodných akcí za hlavní nedostatek DVPP se zaměřením na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků.