4 │ HODNOCENÍ ÚROVNĚ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 37 strany formátu A4, tedy přibližně 3 300 znaků) texty je z pohledu uplatnění žáků v životě jedna z klíčových. Přirozeně se však vliv délky textu uplatňuje v kombinaci s obsahovou i stylistickou náročností textu žákovou schopností porozumět mu, to také ve vazbě na znění samotné úlohy. a a 28 ■ Úspěšnost žáků v řešení jednotlivých otázek testu čtenářské gramotnosti vykazuje klesající trend v čase 29 (viz graf č. 11). Tato skutečnost naznačuje existenci příležitostí k posilování čtenářské vytrvalosti (schopnost žáků udržet čtenářskou pozornost po dobu dostatečně dlouhou ke splnění zadaných úkolůi ). GRAF 11 │ Úspěšnost žáků 1. ročníku středních škol v otázkách testu čtenářské gramotnosti podle pořadí jejich zařazení Pozn.: V případě testových úloh členěných na dílčí testové otázky byla vypočtena průměrná hodnota úspěšnosti těchto otázek. ■ Konečně úspěšnost žáků je ovlivněna podobou testové otázky, kdy velmi nízké úspěšnosti dosáhli žáci v řešení úloh s vyšším počtem správných odpovědí – ačkoli jim fakt, že v úloze mají vybrat více správných odpovědí, byl zřetelně indikován grafickou formou (označení odpovědí) textově (formulace i instrukce k úloze). Vedle přirozeně vyšší obtížnosti těchto otázek může být tato skutečnost dána rovněž obecnou preferencí jednodušších testových otázek s nabídkou jedné správné odpovědi. 28 Takto neplatí, že by nejnižší průměrné úspěšnosti dosáhli žáci v otázkách spojených s nejdelším vstupním textem. 29 Žáci obecně mohou v testu řešit úlohy v libovolném pořadí, silně ale převládá lineární průchod žáků testem. K úlohám zařazeným v testu dále (vyšší pořadové číslo úlohy) se tak žáci dostávají později. Pořadí úloh je pro všechny testované žáky stejné, pořadí nabídnutých odpovědí je naopak ve většině úloh variabilní. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %