4 │ HODNOCENÍ ÚROVNĚ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 33 průchodu mezi sledovanými ročníky (viz graf č. 9 ). 25Ze stability výsledků žáků v obou školních letech je zjevné, že test čtenářské gramotnosti pro školní rok 2019/2020 obsahoval více otázek vyžadujících aktivaci složitějších a náročnějších čtenářských schopností dovedností žáků a . GRAF 9 │Srovnání úspěšnosti žáků v otázkách, které byly součástí testu čtenářské gramotnosti ve školním roce 2017/2018 i 2019/2020 Velmi nepříznivé j zjištění, že poměrně vysoký podíl žáků správně nevyřešil ani pětinu otázek testu čtenářské e gramotnosti (viz graf č. 10 , neboť velmi nízká čtenářská gramotnost těchto žáků může negativně ovlivňovat jejich ) další studijní profesní kariérui . Průměrná úspěšnost žáků v otázkách spadajících do oblastí „vyvozování z textu“ a „hodnocení textu“ byla téměř stejná, to na úrovni celkové průměrné úspěšnosti žáků v testu (39 %).a GRAF 10 │ Úspěšnost žáků 1. ročníku středních škol v testu čtenářské gramotnosti (podíl odpovídajících žáků rámci v výběrového zjišťování) Hodnocení rozptylu hodnot dosažené úspěšnosti žáků 1. ročníku středních škol v testu čtenářské gramotnosti ukazuje na existenci značných rozdílů mezi školami, neboť hodnota vnitrotřídního koeficient korelace (ICC) je u 0,3 , tj. plných 838 % rozdílů ve výsledcích testu lze přičíst rozdílům mezi školami. Zásadní roli v tomto ohledu hraje volba středoškolského oboru vzdělání žáka. P ři zohlednění vliv tohoto faktoru s rozlišením gymnaziálních, u dalších maturitních a nematuritních oborů vzdělání je hodnota vnitrotřídního koeficient korelace (ICC) výrazně u nižší (0,14), naopak roste význam rozdílů v úspěšnosti žáků uvnitř středních škol. Tyto výsledky tedy neukazují a na výrazné koncentrování lepších horších žáků (z pohledu úrovně čtenářské gramotnosti) v „lepších“ „horších“ a a školách v oborových skupinách škol . 25 Uveďme, že výraznější rozdíly v úspěšnosti žáků 1. 2. ročníku středních škol v řešení dvou nejjednodušších otázek (ID6 a a ID7) jsou významně ovlivněny vyšším zastoupením žáků nematuritních oborů ve výběrovém souboru žáků 1. ročníku středních škol (školní rok 2019/2020) ve srovnání s výběrovým souborem žáků 2. ročníku středních škol (školní rok 2017/2018). 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %1234567žáci ZŠ 9. ročník (2017/2018)–žáci SŠ 1. ročník (2019/2020)–žáci SŠ 2. ročník (2017/2018)–0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %20 % a méně21 40 %–41 60 %–61 80 %–81 100 %–