3 │ ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 27 GRAF 8 │ „Čtenářské faktory průběhu vyučovací hodiny podle předmětů (průměrná hodnota úrovně faktorů)“ 3.4 Podmínky průběh vzdělávání v kontextu vstupu žáků a na střední školy Výběrové zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti žáků, o něž se tato tematická zpráva opírá, se zaměřilo na žáky 1. ročníku středních škol, tj. postihlo úroveň žáků při vstupu ze základního do středního vzdělávání. V tomto kontextu je významnou otázkou, zda případně jak se odlišují podmínky průběh vzdělávání a a se vztahem k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků na středních školách, na které přicházejí žáci s relativně vyšší úrovní čtenářské gramotnosti, od středních škol, na které přicházejí žáci s relativně nižší úrovní čtenářské gramotnosti. Cílem tohoto zkoumání bylo posouzení toho, zda podmínky průběh vzdělávání ve školách, a do kterých přicházejí žáci s nižší úrovní čtenářské gramotnosti, mohou tuto nižší úroveň čtenářské gramotnosti žáků kompenzovat. Pro zodpovězení uvedené otázky byl zvolen metodický postup, který celkem 294 středních škol zařazených do výběrového zjišťování zařadil do jednoho ze tří typů středních škol vytvořených na základě dvou dílčích ukazatelů: ■ průměrného výsledku (úspěšnosti) žáků střední školy v testu čtenářské gramotnosti (blíže k výsledkům testu viz kapitola 4); ■ průměrné známky testovaných žáků střední školy z předmětu český jazyk literatura a na předchozím vysvědčení (zpravidla na konci 9. ročníku ZŠ). Do prvního typu bylo zařazeno 115 středních škol, jejichž hodnoty obou dílčích ukazatelů byly lepší než korespondující průměrné hodnoty za všechny školy („školy s vyšší úrovní čtenářské gramotnosti žáků“). Do druhého typu bylo zařazeno 129 škol, jejichž hodnoty obou dílčích ukazatelů byly horší než korespondující průměrné hodnoty za všechny školy („školy s nižší úrovní čtenářské gramotnosti žáků“). Do třetího typu pak byly zařazeny ostatní školy (celkem 50 škol) Volbu uvedeného přístupu opodstatňuje mimo j né existence středně silné . i úroveň práce učitelů a žákůs čtenářskými cíliúroveň čtenářské podporyučitelů žákůmvýskyt čtenářských situací žáků –analýza textůvýskyt čtenářských situací žáků –práce s informacemivýskyt čtenářských situací žáků –hodnocení obsahu a formy textučeský jazyk a literaturacizí jazykodborné předmětyspolečenskovědní předmětymatematika a přírodovědné předměty