3 │ ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 24 Z hlediska překonávání obav nechuti ke čtení je významnou činností vlastní hodnocení čtení čtených textů a a samotnými žáky. Jejich reflexe obsahu textu, přínosu, který pro ně text měl, pocitů, které v nich vzbudil, případně zájmu, jež v nich vyvolal, by měla v optimálním případě následovat po každém setkání žáka s textem (ať už bude vyznění reflexe pozitivní, či negativní). Vzhledem k časové náročnosti takové reflexe v jakékoli větší skupině žáků nepřekvapuje, že popsaná reflexe byla v navštívených hodinách méně častá, než by jejímu významu odpovídalo (viz také tabulka č. 6). Očekávaně nejčastěji byla zaznamenána v navštívených hodinách českého jazyka a literatury, přičemž ale jejímu provádění v jiných předmětech principiálně nic nebrání i . TABULKA 6 │Hodnocení obsahu a formy textu žáky ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodnoceného jevu v rámci tematické inspekční činnosti ) Hodnocený jev ČJL Cizí jazyk M, PŘ SPOL ODB Všechny předměty Žáci hodnotí obsah textu ze svého pohledu. 64 % 36 % 20 % 43 % 40 % 43 % Žáci hodnotí obsah textu z pohledu jiných možných adresátů, než jsou oni sami. 28 % 6 % 4 %15 % 9 %14 % Žáci hodnotí obsah textu z hlediska autorského záměru. 56 % 10 % 6 %19 % 10 % 24 % Žáci hodnotí, jak obsah textu vyhovuje jejich účelu čtení. 33 % 13 % 12 % 25 % 26 % 23 % Žáci hodnotí formu textu ze svého pohledu. 59 % 23 % 10 % 15 % 17 % 28 % Žáci hodnotí formu textu z pohledu jiných možných adresátů, než jsou oni sami. 21 % 1 % 2 % 4 % 5 % 8 %Žáci hodnotí formu textu z hlediska autorského záměru. 54 % 6 % 4 % 7 % 3 %19 % Žáci hodnotí, jak forma textu vyhovuje jejich účelu čtení. 32 % 11 % 5 % 9 % 6 %14 % Pro komplexní poznání průběhu vyučovací hodiny vzhledem k výskyt u a vzájemným vazbám čtenářských jevů (situací) je odůvodněné (např. zjednodušení datové struktury) konstruov at a hodnotit pět dílčí ch „čtenářských faktorů“: ■ faktor úrovně práce učitelů žáků s čtenářskými cíli (formulace a a vyhodnocení) ve vyučovací hodině (pozitivní vazby mezi jevy uvedenými v tabulce č. 2); ■ faktor úrovně podpory učitelů vztahující se k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků ve vyučovací hodině (pozitivní vazby mezi jevy uvedenými v tabulce č. ); 3 ■ faktor úrovně výskytu čtenářských situací vztahujících se k žákově analýze textů (pozitivní vazby mezi hvězdičkou označenými jevy v tabulce č. ); 5 ■ faktor úrovně výskytu čtenářských situací vztahujících se k žákově práci s informacemi v textu (pozitivní vazby mezi jevy v tabulce č. neoznačenými hvězdičkou ; 5 ) ■ faktor úrovně výskytu čtenářských situací vztahujících se k žákově hodnocení obsahu a formy textu (pozitivní vazby mezi jevy uvedenými v tabulce č. 6) . Doplněn byl dále faktor charakterizující klima výuky v navštívené hodině, to ve vazbě na její tři dílčí aspekty: a (a) existence klimatu, které podporuje učení žáků v hodině; (b) zaujetí žáků řešením úloh v hodině; a (c) výskyt nepracujících žáků v hodině.