3 │ ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 23 Za pozitivní lze považovat skutečnost, že jen v 8 % navštívených hodin nepracovali žáci s textem v učebnici nebo s autentickým textem, přičemž nejčastěji se takto stalo v matematice přírodovědných předmětech pětin a (a navštívených hodin těchto předmětů). Žáci zároveň pracovali jak s texty z učebnic, tak s autentickými texty, přičemž typ používaného textu se lišil vzhledem k vyučovaným předmětům. Méně častá pak byla praxe sady různých textů k danému tématu/úkolu (viz tabulka č. 4). TABULKA 4 │ Práce žáků s daným typem text u ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodnoceného jevu rámci tematické inspekční činnosti v ) Hodnocený jev ČJL Cizí jazyk M, PŘ SPOL ODB Všechny předměty Žáci pracují s texty z učebnice nebo čítanky. 47 % 72 % 44 % 33 % 28 % 45 % Žáci pracují s autentickými texty, tj. s neučebnicovými, nečítankovými texty. 65 % 41 % 38 % 65 % 63 % 56 % Žáci pracují se sadami různých textů k témuž tématu/úkolu. 30 % 22 % 19 % 32 % 30 % 27 % Pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků je důležité také zaměření činností, které jsou realizovány v průběhu vyučovacích hodin. Tabulka č. ukazuje četnosti výskytu čtenářsky založených situací v navštívených hodinách. 5 Pozitivně lze v tomto ohledu vnímat poměrně častý výskyt situací, které žáka nutí nejen k jednodušším (vyhledání informace), ale i více náročným (porozumění a uvažování nad textem) čtenářským činnostem, a to napříč vzdělávacími obory. Méně často se však vyskytly situace zasazující text do širšího kontextu – stanovení a porozumění účelu čtení či kladení vlastních otázek ke čtenému textu (viz také tabulka č. 6 pro nižší četnost hodnocení obsahu forem textu ve vazbě na účel čtení či pohled různých adresátů sdělení), což jsou však zároveň a činnosti, které lze považovat za klíčové z hlediska rozvoje čtenářské gramotnosti žáků Předmětově lze . identifikovat jednak čtenářské situace více typické pro předmět český jazyk literatur , které jsou spojeny spíše a as analýzou tex tu (viz hvězdičkou označené jevy v tabulce č. 5; dále tabulka č. 6 pro hodnocení obsahu forem a a textu , jednak předmětově průřezové čtenářské situace, které jsou spojeny spíše s prací s informacemi. Čtenářské ) situace prvního typu se přirozeně vyskytly méně často. 19 TABULKA 5 │Čtenářské situace spojené s prací žáků ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodnoceného jevu rámci tematické inspekční činnosti v ) Hodnocený jev ČJL Cizí jazyk M, PŘ SPOL ODB Všechny předměty Žáci vyhledávají v textu informace, které jsou tam přímo uvedeny . 71 % 89 % 76 % 88 % 87 % 81 % Žáci pátrají po tom, co jim text sděluje (hlavní sdělení textu). 87 % 75 % 40 % 65 % 62 % 68 % Žáci vyvozují informace, které v textu nejsou přímo uvedeny . 83 % 55 % 47 % 71 % 66 % 67 % Žáci formulují ústně svou osobní odezvu na text. 61 % 37 % 14 % 38 % 32 % 39 % Žáci shrnují naučný text vlastními slovy. 31 % 29 % 29 % 54 % 50 % 38 % Žáci vyjadřují výrazným čtením své porozumění významu textu. 44 % 40 % 9 %20 % 26 % 30 % Žáci pracují na čtenářských úkolech ve dvojicích/skupinách. Úkoly umožňují smysluplné zapojení učení všech žáků.a 38 % 44 % 12 % 24 % 24 % 29 % Žáci vyhledávají v textu postavy, místo děje, klíčové události, zápletku (beletrie).* 67 % 34 % 1 % 9 % 3 %28 % Žáci si sami kladou otázky k textu a sami či ve skupině na ně hledají odpověď. 34 % 23 % 14 % 26 % 31 % 27 % Žáci zkoumají strukturu textu.* 54 % 24 % 14 % 13 % 13 % 26 % Žáci posuzují, zda či do jaké míry text naplňuje účel, s nímž ho četli. 43 %17 % 9 %26 % 17 % 25 % Žáci zkoumají, jak autor pracuje s jazykem. * 66 % 18 % 2 % 9 % 1 %24 % Žáci pátrají po tom, jaký je autorský záměr myšlený adresát a kteréhokoli typu textu.* 52 % 9 % 7 %19 % 10 % 22 % Žáci převyprávějí děj textu svými slovy (s postavou, prostředím, zápletkou).* 49 % 25 % 1 % 8 % 6 %21 % Žáci si stanovují účel čtení. 23 % 12 % 4 %21 % 13 % 15 % Žáci porovnávají dva nebo více textů, hledají shody rozdíly.a * 29 % 10 % 6 %11 % 8 %14 % Žáci formulují písemně svou osobní odezvu na text. 14 % 10 % 5 % 8 %12 % 10 % 19 Pohled učitelů českého jazyka a literatury na zařazení činností vztahujících se ke čtenářským cílům a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků poskytuje zjištění, která jsou podobná zjištěním tabulky č. 5. Za nejčastěji zařazované čtenářské situace ve svých hodinách uvedli učitelé českého jazyka a literatury jednak identifikaci hlavního sdělení textu a jednak vyhledávání informací, které jsou v textu přímo uvedené. Méně často pak tito učitelé zařazují ve svých hodinách čtenářské situace, které po žácích vyžadují vyvozování informací, které nejsou přímo uvedené v textu, především pak kladení otázek, na které v textu a není přímo uvedená odpověď a na které se pokoušejí sami nebo ve skupině nalézt odpovědi.