3 │ ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 22 Naopak další učiteli častěji uvádě ý cíl ukázat žákům význam dobrého ovládání českého jazyka v každodenním n životě již má přímý vztah k vymezení konceptu čtenářské gramotnosti. 18 3.3.2 Průběh vyučovací hodiny Dovednost učitelů a žáků formulovat čtenářské cíle vyučovací hodiny tak, aby jim žáci správně porozuměli a zároveň byli schopni vyhodnotit, nakolik těchto cílů dosáhli, je důležitým aspektem kvality vyučovací hodiny, který však není plně sledován ani v hodinách českého jazyka literatury (viz tabulka č. 2 Ještě méně častá byla a ). praxe, kdy by žák sám plánoval své čtenářské cíle vyhodnotil, do jaké míry jich dosáhl, případně uvedl, co mu a k jejich dosažení pomohlo. Zde lze vnímat významné příležitosti pro posilování hlubšího porozumění žáků možnostem, které jsou spojeny s různými čtenářskými strategiemi Tabulka č. 2 dále dokládá, že stanovování . čtenářských cílů se neomezuje pouze na vyučovací hodiny českého jazyka a literatury a cizích jazyků, ale že čtenářské cíle jsou relevantní byly zaznamenány také v dalšía ch předmětech vyučovaných na středních školách, a to včetně matematiky a přírodovědných předmětů v nich byly čtenářské cíle vyučovací hodiny stanoveny méně ( často). V tomto kontextu lze vnímat nejen výhody, le také další příležitosti spojené s koordinovaným přístupem a k rozvoji čtenářské gramotnosti napříč předměty. TABULKA 2 │ Práce učitelů a žáků s čtenářskými cíli ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodnoceného jevu rámci tematické inspekční činnostiv ) Hodnocený jev ČJL Cizí jazyk M , PŘ SPOL ODB Všechny předměty Učitel formuluje cíle jako činnosti čtenáře, co bude žák umět jako čtenář. 67 % 52 % 27 % 38 % 44 % 48 % Učitel seznámí žáky se čtenářskými cíli práce na začátku či v průběhu hodiny. 77 % 70 % 34 % 53 % 55 % 60 % Učitel zařídí, aby žáci čtenářským cílům rozuměli. 68 % 53 % 35 % 49 % 51 % 53 % Žáci plánují svoje cíle v oblasti čtenářské gramotnosti. 10 % 2 % 0 % 2 % 3 % 4 %Učitel nechává žáky vyhodnotit, nakolik čtenářských cílů dosáhli. 33 % 22 % 14 % 17 % 29 % 24 % Žáci reflektují hodnotí svoje čtenářské dovednosti, a dosahování čtenářských cílů. 18 % 11 % 2 % 9 % 9 %11 % Učitel nechává žáky uvést, co jim pomohlo v učení k dosažení čtenářských cílů. 23 % 7 % 5 %10 % 10 % 12 % Pozn.: této tabulce i v tabulkách dále jsou využívány zkratky ČJL český jazyk a literatura; M, PŘ matematika a přírodovědné předměty; V–––SPOL společenskovědní předměty; ODB odborné předměty ––.Dalším z aspektů kvality vyučovací hodiny je míra očekávání učitelů týkající se znalostí a dovedností žáků. Především vysoká očekávání a vnímání možnosti dosažení pokrok u žáka činností podporou) učitele jsou (považovány za okolnosti příznivé pro dosahování lepších vzdělávacích výsledků žáků. Tabulka č. 3 ukazuje, že vysoká čtenářská očekávání vlastní důvěra v to, že žáci tato očekávání naplní, byla zaznamenána ve více než a polovině navštívených vyučovacích hodin, častý se tak jeví opačný přístup učitelů založený na vzdělávací a i strategi nízkých očekávání vůči žákůmi . V tomto kontextu ale není příznivé, že podpora učitelů poskytovaná žákům s nižší úrovní čtenářské gramotnosti byla v navštívených hodinách pozorována méně často. Vysoká čtenářská očekávání podpora poskytovaná žákům byla zaznamenána v různých předmětech, nejméně často a v hodinách matematiky přírodovědných předmětů a . TABULKA 3 │Podpora učitele vztahující se k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků ve vyučovací hodině (podíl navštívených hodin s výskytem hodnoceného jevu rámci tematické inspekční činnosti v ) Hodnocený jev ČJL Cizí jazyk M, PŘ SPOL ODB Všechny předměty Učitel dává žákům najevo vysoká očekávání zřetelně a vyjadřuje důvěru, že náročných čtenářských cílů dosáhnou. 73 % 57 % 37 % 56 % 47 % 56 % Učitel v hodině dává najevo respekt k žákovu čtenářskému úsilí k jeho porozumění textu.a 82 % 76 % 34 % 66 % 59 % 65 % Učitel poskytuje každému žáku, jehož vztah ke čtení, vytrvalost odolnost jsou nízké, účinnou podporu.a 35 % 41 % 13 % 24 % 27 % 29 % 18 Tento cíl výuky českého jazyka a literatury uvedlo 25 % učitelů.